SPI’s in kaart : monitoring van rijsnelheden. Paper gepresenteerd op het Nationaal Verkeerskundecongres 2015, Zwolle, 5 november 2015.

Author(s)
Aarts, L.T. Wijlhuizen, G.J. & Dijkstra, A.
Year
Abstract

Op initiatief van de het ROF, het ROVZ, het ROVG en de provincie Utrecht heeft SWOV verkend hoe risicofactoren in het verkeer (SPI’s) gemonitord kunnen worden. Dit artikel gaat in op monitoring van de risicofactor ‘snelheid’. De ROV’s en provincie wilden graag meer zicht hebben op de onveiligheid van locaties waarover nog niet veel bekend is. Hiervoor leek het gebruik van floating car data (FCD, beter bekend als ‘speed profiles’) ideaal: data is reeds beschikbaar en de methode is non-invasief. Maar wat is de bruikbaarheid van dergelijke gegevens voor verkeersveiligheid? Dat is in deze studie verkend. Er is daartoe gekeken naar de totstandkoming van ‘speed profiles’. Daarnaast is een vergelijking gemaakt van snelheidsgegevens uit FCD en meetlussen van dezelfde (provinciale) wegen en tijdsperioden. Geconcludeerd wordt dat FCD bruikbaar is om een beeld van de risicofactor snelheid op het wegennet te krijgen. Wel geven ze (op provinciale wegen) tot 20% lagere waarden aan. (Author/publisher)

Publication

Library number
20151571 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB/Verkeerskunde / Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2015, 13 p., 31 ref.

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.