Sports Utility Vehicles (kortweg SUV's genoemd) komen sinds het begin van de jaren 90 vaker voor in Europa en ook in Nederland. Door de toename in de vraag wordt de SUV nu ook door bijna alle autofabrikanten vervaardigd en verkocht. Veel van deze SUV's, maar ook andere wagens als pick-ups, worden voorzien van bullbars. De Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS-AVV) is door de Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP) van het Ministerie Verkeer en Waterstaat gevraagd een quickscan uit te voeren naar de verkeersveiligheidsimplicaties van Sports Utility Vehicles (SUV's) in het verkeer in Nederland. Ook is gevraagd de effecten van bullbars op verkeersveiligheid te onderzoeken om zodoende een eventueel besluit over de toelating van bullbars op de openbare weg in Nederland te onderbouwen. Op basis van een literatuurscan en een analyses van de verkeers-ongevallendata worden in dit rapport zowel de positieve en negatieve bijdragen van de SUV's en bullbars op de verkeersveiligheid in beeld gebracht. (Author/publisher)
Abstract