Standpunt Fietsberaad over turborotondes.

Author(s)
-
Year
Abstract

In de vergadering van 5 juni 2008 heeft het Fietsberaad uitgebreid gediscussieerd over de aanbevelingen in CROW-publicatie 257 over turborotondes. Aanleiding was de bezorgdheid van enkele leden over de consequenties voor de veiligheid en het comfort van fietsers. Ook uit het werkveld van gemeentelijke verkeerskundigen en adviesbureaus had het Fietsberaad bezorgde reacties ontvangen. De discussie heeft geresulteerd in een standpunt van het Fietsberaad over de CROWpublicatie en een advies van het Fietsberaad aan wegbeheerders om de CROWaanbeveling op een aantal punten niet toe te passen. Het Fietsberaad vraagt het CROW om de aanbevelingen voor turborotondes zo aan te passen dat ze voldoen aan de uitgangspunten voor fietsers die gehanteerd zijn in CROWpublicatie 126 Eenheid in rotondes. Het Fietsberaad adviseert wegbeheerders om: • Bij gelijkvloerse fietsoversteken maximaal twee rijstroken op de toerit aan de leggen en maximaal één rijstrook op de afrit. • De aanwezigheid van fietsers en voetgangers te betrekken bij de keuze van de kruispunt- of rotondevorm. • Binnen de kom fietsers (en voetgangers) op alle typen rotondes met gelijkvloerse oversteken in de voorrang te houden. (Author/publisher)

Request publication

5 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20091620 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Fietsberaad, 2008, 8 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.