Statistisch Rapport 2014 : verkeersongevallen.

Author(s)
Schoeters, A.
Year
Abstract

Dit rapport maakt deel uit van een reeks statistische rapporten die jaarlijks door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) worden uitgebracht. Elk statistisch rapport bevat een beperkt geheel van cijfers en statistieken, zowel afkomstig van het BIVV als van externe bronnen. Het doel is een zo volledig mogelijk statistisch beeld te geven van de situatie in een welbepaald gebied van de verkeersveiligheid. In dit statistisch rapport worden de meest recent beschikbare gegevens over verkeersongevallen in België samengevat. Hoewel de meeste bronnen die in dit rapport gebruikt worden een verschillende definitie hanteren van een verkeersongeval, wordt dit begrip over het algemeen afgebakend als “een botsing tussen twee weggebruikers of het controleverlies van één voertuig al dan niet gevolgd door een botsing met een obstakel”. De precieze definities van de verschillende bronnen kunnen in de terminologielijst achteraan teruggevonden worden. In dit rapport worden zowel verkeersongevallen besproken die lichamelijk letsel veroorzaken als ongevallen die enkel materiële schade tot gevolg hebben. De kenmerken van verkeersongevallen die behandeld worden, zijn: * de evolutie van het aantal verkeersongevallen op korte en op lange termijn; * de kenmerken van de weggebruikers die betrokken zijn bij verkeersongevallen; * het moment waarop verkeersongevallen zich voordoen; * de locatie waar verkeersongevallen zich voordoen; * de ongevalskenmerken en oorzaken van verkeersongevallen. Dit rapport heeft gebruik gemaakt van gegevens van verschillende bronnen. De voornaamste bron is de nationale ongevallendatabank van de FOD Economie AD Statistiek die een grote hoeveelheid data bevat over verkeersongevallen met letselschade. Deze cijfers worden aangevuld met gegevens die naast letselongevallen ook verkeersongevallen met enkel materiële schade omvatten. Deze gegevens zijn o.m. afkomstig van de verzekeringsmaatschappijen (het aantal schadegevallen), de politierechtbanken (het aantal veroordeelden voor het veroorzaken van een verkeersongeval) en het fonds voor arbeidsongevallen (het aantal arbeidsongevallen tijdens een werkverplaatsing of op weg van/naar het werk). Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van enkele studies van het BIVV die focussen op meer specifieke aspecten van verkeersongevallen. Ten slotte bevat dit rapport ook informatie over verkeersongevallen o.b.v. zelf-gerapporteerd gedrag afkomstig uit een vragenlijstonderzoek van het BIVV. Op het einde van het rapport wordt verwezen naar de originele bronnen. De gebruikte terminologie wordt zowel in de inleidende teksten als in de terminologielijst achteraan uitgelegd. We moeten er op wijzen dat het aantal verkeersongevallen en —slachtoffers vermeld in dit rapport zeer waarschijnlijk onderschat wordt: niet alle verkeersongevallen zijn opgenomen in de gebruikte databanken omdat ze niet systematisch gemeld worden aan de bevoegde diensten. Het betreft voornamelijk verkeersongevallen met fietsers, voetgangers en lichtgewonden. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen; alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd. Ten slotte moet nog vermeld worden dat de cijfers die afkomstig zijn van de FOD Economie AD Statistiek sinds 2002 vermenigvuldigd worden met een wegingscoëfficiënt. Dit is het gevolg van de vaststelling, na de politiehervorming, van een abnormaal laag aantal VOF’s (verkeersongevallenformulieren die de politie invult na een letselongeval) in vergelijking met het aantal PV’s. In dit rapport wordt er steeds gebruik gemaakt van de gewogen cijfers van de FOD Economie AD Statistiek, tenzij de cijfers dateren van 2004 of vroeger en er uitdrukkelijk vermeld wordt dat het om ongewogen cijfers gaat. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150755 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2015, 39 p., 11 ref.; Statistisch rapport 2014 ; R2015-S-04-NL

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.