Statistische analyse van verkeersongevallen 2009.

Author(s)
Casteels, Y. Focant, N. & Nuyttens, N.
Year
Abstract

Het aantal verkeersdoden in België gaat vanaf 2001 in sterk dalende lijn. In 2008 werden er minder dan 1000 doden per jaar geregistreerd, en dit voor het eerst sinds 1960. Tussen de jaargemiddelden 1998-1999-2000 en 2009, nam het aantal doden 30 dagen met 35% af. Wat betreft 2009 stellen we echter in de eerste plaats een stagnatie vast. We tellen exact evenveel doden als het jaar voordien: 944. De andere indicatoren, zoals het aantal zwaargewonden, het aantal lichtgewonden en het aantal letselongevallen, stagneren ook. Ten tweede maakt België geen vooruitgang in vergelijking met de rest van Europa, aangezien de geregistreerde afnames ongeveer overeenkomen met het Europees gemiddelde. Ten derde zal ten gevolge van deze ontoereikende evolutie de federale doelstelling om het aantal doden 30 dagen met 50% te doen afnemen tussen het jaargemiddelde 98-2000 en 2010 (maximum 750 doden in 2010) niet gehaald worden. In de verkeersveiligheidsbarometer van december 2010 schat het observatorium van de verkeersveiligheid het aantal doden 30 dagen voor 2010 op ongeveer 840. voor de periode na 2010 zijn nieuwe doelstellingen nodig. Tijdens de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid van mei 2011 werd er besloten dat het aantal doden 30 dagen uit 2010, voor 2020 gehalveerd moet worden. volgens onze schattingen betekent dit maximum 420 doden in 2020 met een tussentijdse doelstelling van 630 doden in 2015. er zullen dus grote inspanningen nodig zijn om de doelstellingen van 2015 en 2020 te bereiken. Deze inspanningen moeten nog meer gericht zijn op specifieke problemen want hoe sterker het aantal verkeersdoden afneemt hoe moeilijker het wordt om nieuwe afnames te realiseren. Het Observatorium van de Verkeersveiligheid werd opgericht om de kwaliteit van de verkeersanalyse in België te verbeteren. Dit rapport is een belangrijk hulpmiddel bij de realisatie van deze doelstelling aangezien het doel ervan is om de ongevallencijfers te helpen verklaren. Het kan aangewend worden om de domeinen waar de verkeersveiligheid verbeterd is onder de aandacht te brengen maar het dient in de eerste plaats om iedereen aan de cruciale thema’s te herinneren. eenzijdige ongevallen, nachtelijke ongevallen, ongevallen met jongeren of motorrijders of alcohol-gerelateerde ongevallen blijven zeer belangrijke thema’s. (Author/publisher)

Publication

Library number
20120563 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, Observatorium voor de Verkeersveiligheid, 2011, 194 p.; D/2011/0799/105

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.