Stedelijk wegencategorisering : de vierde weg.

Author(s)
Groot, I. de Breider, A. & Nederveen, J.
Year
Abstract

Urban road categorising: the fourth dimension In Delft, but also in other Dutch cities, roads were built long before cars and bicycles were common good. In recent residential areas, roads were usually categorised in four different types so it’s not surprising that there are difficulties to adapt this to the three categories that are used in the Dutch guidelines of “Duurzaam Veilig” (Sustainable Safety). Mainly on roads with a strong residential function (houses, public buildings, mixture of car-traffic ands slow traffic, many road crossings) which are also important for the routing of car traffic, the Dutch guidelines for the “Gebiedsontsluitingsweg” (Area Dilation Road) came short. In Delft, the political factions were successfully convinced of the necessity of a new road-category. It is advisable to add this new category (“Wijkontsluitingsweg” or District Dilation Road) to the Dutch guidelines. More and more, good practice examples of this type of road are to be found all along the country. (Author/publisher) Nederlands abstract: In Delft, maar ook in andere steden zijn sommige wegen aangelegd ver voordat auto’s en fietsen gemeengoed waren. Omdat in recentere woongebieden veelal gebruik is gemaakt van een categorisering in drie of vier typen, is het niet verwonderlijk, dat men in de praktijk niet overal uit de voeten kan met de drie wegencategorieën van Duurzaam Veilig. Met name op wegen waar het terugdringen van de verblijfsfunctie niet wenselijk is maar waar ook geen alternatieve route aan te bieden is voor het verkeer, kon de gemeente onvoldoende uit de voeten met de landelijke uitgangspunten voor (gebieds)ontsluitswegen. In Delft heeft het overtuigen van de politiek van de daadwerkelijke indeling en het aangeven van de noodzaak van de extra categorie met succes plaatsgevonden. Om ook eenduidigheid en herkenbaarheid in het Nederlandse wegennet te bereiken, is het aan te bevelen een vierde wegcategorie (wijkontsluitingsweg) aan Duurzaam Veilig toe te voegen; een weg met een ontsluitende functie maar met meer aandacht voor de veiligheid en leefbaarheid op en langs de weg. Er zijn in Nederland steeds meer bruikbare inrichtingsvoorbeelden op de grensvlakken van de Duurzaam Veilige categorieën. (Author/publisher)

Request publication

14 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 c16 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 3, p. 917-934, 6 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.