Stevig als een rots, flexibel als water? Effectiviteit van een schoolinterventie gericht op het intrapersoonlijk en interpersoonlijk domein

Author(s)
Mertens, E.; Dekovic, M.; Londen, M. van; Reitz, E.
Year

De huidige studie had als doel om te onderzoeken of 1) de schoolinterventie Rots en Water (R&W) effectief was in het verbeteren van competenties en voorkomen van problemen in het intra- en interpersoonlijk domein van leerlingen op het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), en of 2) interventie-effecten veranderden naarmate er meer mensen betrokken waren bij de interventie (kernteam van leerkrachten, het hele schoolteam, het hele schoolteam en ouders). We hebben een gerandomiseerde gecontroleerde studie uitgevoerd onder brugklassers (N = 1299; Mleeftijd = 12,38; 54 % jongens) die vier keer digitale vragenlijsten hebben ingevuld. De resultaten lieten zien dat R&W een aantal interventie-specifieke uitkomsten (zelfcontrole en emotionele zelfregulatie), uitkomsten in het intrapersoonlijk domein (psychologisch welzijn, seksuele autonomie en internaliserend gedrag) en in het interpersoonlijk domein (agressie) verbeterde, maar uitsluitend wanneer een kernteam van leerkrachten betrokken was bij de implementatie van de interventie. De (gematigde) interventie-effecten waren het grootste in het eerste jaar van de tweejarige interventie. Deze resultaten laten zien dat R&W positieve effecten kan bewerkstelligen bij vmbo-leerlingen wanneer deze geïmplementeerd wordt door een kernteam. Het lijkt dus waardevol voor scholen om te investeren in interventies met een leerstijl die aansluit bij die van de doelgroep, met een hoge kwaliteit van implementatie en een beperkt aantal betrokken personen.

The aim of the present study was to examine 1) the effectiveness of the school-based intervention Rock and Water (R&W) in stimulating competencies and preventing problems in the intra- and interpersonal domains of prevocational students, and 2) whether intervention effects changed as more people were involved in the intervention (core team of teachers, whole school, and whole school and parents). We have conducted a Randomized Controlled Trial among 7th Grade students (N = 1299, Mage = 12.38, 54% boys) who completed four digital questionnaires. The results showed that R&W improved some intervention specific outcomes (self-control and emotional self-regulation), outcomes in the intrapersonal domain (psychological wellbeing, sexual autonomy, and internalizing behavior) and in the interpersonal domain (aggression), but only when solely a core team of teachers was involved in the implementation of the intervention. The (moderate) intervention effects were strongest in the first year of the two-year intervention. These results show that R&W can establish positive effects among prevocational students when implemented by a core team. Thus, it appears worthwhile for schools to invest in interventions that fit with the learning style of the target group, with a high level of implementation quality and involving a limited number of people.

Pages
23
Published in
Jeugd in Ontwikkeling
1 (1)
Library number
20240052 ST

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.