Het onderzoek ‘Stromen en Verblijven’ zet de veel voorkomende botsing centraal tussen stedenbouwkundige en verkeerstechnische eisen en wensen van gebiedsontsluitingswegen en grijze wegen binnen de bebouwde kom. Tijdens de presentatie op het nationaal verkeerskundecongres zal het onderzoeksteam van ‘Stromen en verblijven’ inzoomen op prangende vragen en specifieke uitgangspunten waardoor deze vakdisciplines vaak verschillende doelstellingen nastreven in hun ontwerp. De belangen van de stedenbouwkundige en de verkeerskundige staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Dit roept de vraag op waarom het in de praktijk zo moeilijk is om die twee belangen in een integraal ontwerp onder te brengen. En hoe kunnen verkeerskundige richtlijnen en adviezen beter samengaan met kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte? Tijdens het congres willen we verschillende voorbeelden bespreken. Het moet immers mogelijk zijn om nieuwe wegen goed te laten functioneren; wegen die veilig zijn maar ook een ruimtelijke verrijking vormen voor stad en land. (Author/publisher)
Abstract