SWOV onderzoekt blijvende gevolgen van ongevallen.

Author(s)
Kampen, L.T.B. van & Clay, W.
Year
Abstract

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV is thans bezig met een uitgebreid onderzoek naar de invloed van eigenschappen van auto's op de afloop van auto-ongevallen. Bij dit ongevallenonderzoek gaat het om de factoren die de afloop van ongevallen voor inzittenden van personenauto's beïnvloeden. Naast de autoconstructie zijn dat vooral de beveiligingsmiddelen. Over de invloed van autogordels zijn al uit vorig SWOV-onderzoek gegevens bekend (SWOV, 1975), maar er zijn ook beveiligingsmiddelen die nog niet zo diepgaand onderzocht konden worden omdat ze te weinig voorkwamen. Daardoor was het niet mogelijk statistischverantwoorde conclusies te trekken. Bij het lopende SWOV-ongevallenonderzoek komen die middelen wel voldoende voor. Het is daarom nu mogelijk analyses te wijden aan hoofdsteunen, veiligheidsvoorruiten en veiligheidsstuurkolommen en wellicht ook aan beveiligingsmiddelen voor kinderen. Een juist beeld van de effectiviteit van de beveiligingsmiddelen kan worden verkregen door het analyseren van de letselgegevens in samenhang met de schadegegevens en gegevens over het ongeval. Voor het verkrijgen van de gegevens over letsels van ziekenhuispatiënten doet de SWOV een beroep op de medewerking van medici in ziekenhuizen. Deze medewerking is van groot belang voor het verzamelen van de genoemde letselgegevens. De verzamelperiode hiervan loopt vanaf medio 1976 tot eind 1977. Op basis van deze letselgegevens is de SWOV nu bezig met een onderzoek naar de blijvende gevolgen van auto-ongevallen. Het doel van het onderzoek is na te gaan wat de omvang en aard is van de blijvende gevolgen van auto-ongevallen en welke ongevalsfactoren daarop het meeste invloed hebben. Daartoe vergaart de SWOV gegevens over de ernst en aard van die blijvende gevolgen. Deze informatie wordt gekoppeld aan de al verzamelde gegevens over ongeval, voertuig en letsels van de inzittenden. Een analyse hiervan zal leren of de bepaalde veronderstelde verbanden inderdaad bestaan. Het is bijvoorbeeld bekend dat ernstig letsel aan de wervelkom dwarslaesies en verlammingen tot gevolg kan hebben. Een factor die op het voorkomen van dergelijke letsels kan zijn is de autogordel.

Publication

Library number
901403 ST [electronic version only]
Source

Voorburg, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1977, 7 p., 8 ref.; R-77-14

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.