Telewerken: De stand van zaken : “moving the work to the worker instead of moving the workers to work”.

Author(s)
Boumans, A. & Twuijver, M. van
Year
Abstract

In "Telewerken, de stand van zaken," is bekeken wat de huidige praktijk van telewerken is in Nederland, welke (mobiliteits-) effecten dit heeft en welke potentie er voor de toekomst in zit. In het rapport wordt geconcludeerd dat telewerken zowel vanuit bereikbaarheids-perspectief als vanuit een breder maatschappelijk perspectief van belang is. Milieu- en veiligheidseffecten lijken minder relevant in relatie tot telewerken. Telewerken kan bijdragen aan het efficiënter laten plaatsvinden van het verkeer door spreiding over de dag. Dit effect van Telewerken zal daarom met name in congestie-gevoelige gebieden een rol spelen, met name voor de ochtendspits. Reboundeffecten zijn er de oorzaak van dat Telewerken niet leidt tot een afname van de totale vervoersvraag. Een reboundeffect van Telewerken is bijvoorbeeld een toename van de autobeschikbaarheid thuis, met als gevolg een mogelijke stijging van het sociaal recreatief verkeer en woon- en werkverkeer van de partner. Ook bestaat de kans dat de, als gevolg van Telewerken verhoogde, verhuisgeneigdheid leidt tot meer automobiliteit; men kan het zich immers permitteren om verder van het werk te gaan wonen. Het doel van dit rapport over de stand van zaken rond Telewerken is om te komen tot een kort, samenvattend overzicht aan inhoudelijke kennis over Telewerken (met name gehanteerde definities, de omvang van Telewerken in Nederland, mogelijke beleidseffecten van Telewerken). Dit rondt uit in een aantal aanbevelingen over de manieren waarop Telewerken het best gestimuleerd zou kunnen worden. Op basis hiervan is door AVV in een Position Paper een advies geschreven, waarin wordt ingegaan op de rol die het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hierin zou kunnen innemen. Voor dit rapport ‘Telewerken; de stand van zaken’ is een literatuurscan uitgevoerd alsmede een workshop gehouden met betrokken experts (zie Bijlage 1 en 2). De resultaten van de literatuurscan zijn vastgelegd in hoofdstuk 2 tot en met 5. Hoofdstuk 6 vormt de weerslag van een combinatie van de literatuurscan en de workshop. (Author/publisher) De presentatie, gehouden op 29 oktober 2002, is te vinden op http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/6976.PPT

Request publication

4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20031672 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2003, 61 p., 86 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.