Toolkit analysemethoden : toepassing kwalitatieve analysemethoden verkeersveiligheid. In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS.

Author(s)
Bosch, P. van den
Year
Abstract

Sinds eind 2005 werkt Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) aan een kwaliteitsverbetering van de landelijke verkeersongevallenregistratie. Als vervolg op de haalbaarheidsstudie is het project KREVIN gestart. In dit project worden de voorbereidingen getroffen voor de toekomst van de ongevallenregistratie. De belangrijkste insteek is, dat meerdere gegevensbronnen moeten leiden tot één omvattende registratie. Hierdoor moet een beter beeld van de verkeersongevallen in Nederland worden verkregen. Naast de registratie van verkeersongevallen hecht de DVS veel waarde aan de toepassing van alternatieve en meer kwalitatieve analysemethoden. De alternatieve methoden kunnen flankerend gebruikt worden in die gevallen waar harde gegevens uit de ongevallenregistratie ontbreken of in onvoldoende mate aanwezig zijn. Voor dit spoor werkt de DVS samen met het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Gebleken is dat een (recent) overzicht van alternatieve en meer kwalitatieve analysemethoden op dit moment niet beschikbaar is. DVS heeft DTV Consultants gevraagd een catalogus of 'toolkit' van alternatieve analysemethoden voor de aanpak van verkeersonveiligheid op te stellen. Via literatuuronderzoek en contacten met sleutelpersonen heeft DTV Consultants een lijst opgesteld met methoden die in aanmerking komen voor de toolkit. Hiervoor is onder andere contact gezocht met de SWOV, het C.R.O.W. en verkeerskundige adviesbureaus om te achterhalen welke methoden er zoal voor handen zijn. Daarnaast zijn Europese studies zoals RIPCORD gebruikt om de (voorlopige) resultaten te screenen op bruikbare methodieken. Het belangrijkste criterium voor selectie was dat de alternatieve methode een (kwalitatief) inzicht geeft in de verkeersveiligheid van een locatie, gebied of doelgroep of een prognose geeft van de mogelijke verkeersveiligheidreductie. De methode moet geschikt zijn voor de Nederlandse situatie. Buitenlandse voorbeelden kwamen wel in aanmerking als deze toepasbaar werden geacht. Uit alle gevonden toepassingen is in overleg met DVS een selectie gemaakt van 11 methoden die beschreven worden in de toolkit. Methoden die veel gelijkenis met elkaar vertonen zijn samengevoegd in één beschrijving. De volgende methoden zijn beschreven in de toolkit: 1. Risicocijfers 2. Herkenbaarheid kruispunten 3. Duurzaam Veilig meter 4. RPS-methodiek 5. Conflictobservatie DOCTOR 6. Microscopische modeloutput 7. Verkeersveiligheidsaudit 8. Verkeersveiligheidsinspectie 9. Safetyscan goederenvervoer 10. Wegbeeld-onderzoek 11. Burgerparticipatie. De toolkit schetst met deze 11 methoden een mooi scala van beschikbare instrumenten. Uiteraard is de toolkit niet uitputtend. Nieuwe methoden kunnen echter eenvoudig worden toegevoegd aan de toolkit. De omschrijvingen bieden aan gebruikers (wegbeheerders of adviseurs) een startpunt voor verdere toepassing. Voor iedere methodiek zijn het doel en de doelgroep van de methode, de belangrijkste kenmerken waaronder de toepassingsmogelijkheden, de te betrekken partijen, de aandachtspunten en mogelijke praktijkvoorbeelden en, waar relevant, contactgegevens voor verdere informatie opgenomen. De methoden zijn in dit rapport beschreven. (Author/publisher)

Request publication

7 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20140136 ST [electronic version only]
Source

Amersfoort, DHV, 2008, 34 p., 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.