Toolkit permanente verkeerseducatie.

Author(s)
DHV (tekst) & Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) (eindred.)
Year
Abstract

In 1998 hebben de gezamenlijke regionale en Provinciale Organen voor de Verkeersveiligheid (ROV’s en POV’s) de eerste stappen gezet om te komen tot een structurele en samenhangende aanpak van de verkeerseducatie voor de diverse groepen weggebruikers. Het streven is om via een proces van Permanente Verkeerseducatie (PVE) verkeersdeelnemers gedurende hun gehele ‘verkeersleven’ de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer. Een en ander is in 2002 uitgemond in een door het bureau Traffic Test in samenwerking met de gezamenlijke ROV’s en POV’s (meer in het bijzonder het Landelijke Overleg VerkeersEducatie – LOVE) opgestelde nota met uitgangspunten voor het beleid met betrekking tot PVE. In deze beleidsnota zijn onder de titel “Naar een succesvolle invoering van permanente verkeerseducatie” voor elk van de zes onderscheiden PVE-doelgroepen kerndoelen beschreven. In 2004 zijn deze kerndoelen door Traffic Test in opdracht van het Directoraat-Generaal Personenvervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, gecoördineerd door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer, meer in detail uitgewerkt in concrete leerdoelen. Een volgende noodzakelijke stap is om na te gaan in hoeverre bestaande verkeerseducatieve producten en projecten reeds voldoende aansluiten bij de beschreven leerdoelen. De resultaten van deze stap zijn terug te vinden in dit rapport. De hier beschreven “Toolkit Permanente Verkeerseducatie” geeft per doelgroep een overzicht van instrumenten c.q. gereedschappen of “tools” die op een zinvolle wijze ten behoeve van verkeerseducatie kunnen worden ingezet. Deze toolkit is bedoeld om een verdere kwaliteitsimpuls te geven aan het proces van Permanente Verkeerseducatie. Enerzijds wil de toolkit het gebruik van zinvolle producten en projecten stimuleren door actoren en gebruikers in het veld van verkeerseducatie concrete handvatten te geven om tot een verantwoorde keuze van materialen te komen. Anderzijds is de toolkit bedoeld om ontwikkelaars van leermiddelen op het goede spoor te zetten en te stimuleren producten en projecten te ontwikkelen die aansluiten op de geformuleerde leerdoelen voor permanente verkeerseducatie. Met name als er sprake is van leemtes zijn initiatieven om deze leemtes op te vullen met nieuwe producten en projecten gewenst. (Author/publisher)

Request publication

11 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20061958 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), 2006, 175 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.