Torpedovrachtwagens.

Author(s)
Herdewyn, B.
Year
Abstract

Deze korte studie schetst een beeld van de torpedovrachtwagens. Dit zijn vrachtwagens waarbij de cabine achter de vooras en de motor is geplaatst en niet er bovenop zoals bij frontstuurvrachtwagens, die vandaag het meest voorkomen. Doordat de wet beperkingen oplegt wat de maximale lengte van voertuigen betreft, is het economisch gezien logischer om zoveel mogelijk laadruimte te bieden en de afmetingen van de cabine te beperken. In deze context is het dan ook niet verwonderlijk dat geen enkele Europese constructeur vandaag nog officieel torpedovrachtwagens in zijn gamma heeft. Nochtans kunnen torpedocabines enkele belangrijke voordelen bieden ten opzichte van frontstuurcabines boven de motor: veercomfort, geluiddemping, binnenruimte, imago voor bestuurder en transporteur en in het bijzonder passieve veiligheid voor de inzittenden van de vrachtwagen. Doordat de cabine een stuk achter de vooras staat, is er meer ruimte om energie te absorberen. Vooral bij een impact tussen vrachtwagens onderling (o.a. kettingbotsingen) of bij een impact met een vast object is dit van belang voor de overlevingskansen van de bestuurder. Ten opzichte van andere weggebruikers is een torpedovrachtwagen vergelijkbaar met een ‘normale’ vrachtwagen en biedt deze lay-out op zich geen voordelen. Wat betreft het zicht vanuit de cabine dient de grotere dode hoek voor de snuit te worden opgemerkt. Verder onderzoek zou hierover meer duidelijkheid moeten scheppen. Bij recente Europese vrachtwagenprototypes wordt niet gekozen voor een klassieke torpedo lay-out met lange snuit, maar wordt een kreukelzone toegevoegd aan een frontstuurcabine. De focus van deze concepten ligt in de eerste plaats op de compatibiliteit met andere weggebruikers, maar biedt ook potentieel voor de veiligheid van de inzittenden van de vrachtwagen. Aan deze voorstellen hangt echter een kostprijs, die moet worden afgewogen tegen wat economisch haalbaar is en wat de maatschappij in veiligheid wil investeren. Bovendien dient ook hiervoor de wetgeving over de maximale lengte te worden aangepast. (Author/publisher)

Request publication

11 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20120557 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, Observatorium voor de Verkeersveiligheid, Afdeling “Gedrag en Beleid”, 2009, 11 p., 12 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.