Trendprognose wegverkeer 2016-2021 voor RWS.

Author(s)
Francke, J. & Wüst, H.
Year
Abstract

In verschillende milieustudies van Rijkswaterstaat (RWS) zijn naast langetermijnverwachtingen van het wegverkeer op het hoofdwegennet (HWN) ook korte- en middellangetermijnverwachtingen nodig. Het betreft onder andere RWS berekeningen in het kader van het Nationale Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL), Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid (SWUNG) en het Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Langetermijn verwachtingen van het wegverkeer op het HWN worden op dit moment jaarlijks opgesteld door RWS in opdracht van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid (DGB) met het Nederlands Regionaal Model (NRM) en het Landelijk Model Systeem (LMS) voor twee WLO-toekomstscenario’s in 2030 en 2040. Het LMS/NRM is echter niet geschikt om verkeersverwachtingen op te stellen voor de korte termijn. Met het oog op de consistentie van de toekomstramingen heeft DGB daarom het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gevraagd om voor de milieustudies van RWS naast een trendprognose voor de korte termijn (1-2 jaar vooruit) ook een middellange termijn trendprognose te maken voor de komende vijf jaar, tot 2021. In deze notitie worden de resultaten van de trendprognose voor het wegverkeer in de periode 2016-2021 gepresenteerd. Allereerst worden de aanpassingen in de modelvergelijkingen kort toegelicht en de verantwoording van de aannames. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160707 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2016, 11 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.