Tuning: een proces tussen aanbesteden en concessiebeheer.

Author(s)
Borsje, R.B.
Year
Abstract

Decentrale overheden proberen in een bestek de kwaliteit van het openbaar vervoer veilig te stellen. De daadwerkelijk geleverde kwaliteit van het vervoer is voor een belangrijk deel afhankelijk van het presteren van de vervoerder en de manier waarop de decentrale overheid het concessiebeheer uitoefent. Omdat het bestek gedurende vier tot acht jaar een prominente rol bij de het concessiebeheer speelt, worden hoge eisen aan het bestek gesteld. Daar beleidsmede-werker en concessiebeheerder het bestek vanuit hun eigen perspectief beschouwen bestaat er ruimte voor een meer onafhankelijke bestudering van het bestek. Voor een decentrale overheid is het van belang dat het proces van het zoeken, concretiseren en prioriteren van elementen en factoren die het functioneren van de concessie bepalen tijdig in gang wordt gezet. Dit proces wordt tuning genoemd. De kwaliteit van het bestek kan worden verbeterd door systematisch te leren van de aanbesteding en het dagelijkse concessiebeheer. Ook eerder gedane aannames en vooronderstellingen bij bestaande bestekken worden bij voorkeur hierbij getoetst. Tuning zou tot beter begrip van een concessie leiden en ook hulp bieden bij de formulering van een toekomstig bestek. Niet alleen de beleidsmedewerker en concessiebeheerder, maar ook de vervoerder en reiziger kunnen baat bij tuning hebben. (Author/publisher)

Request publication

13 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 i ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 8 p., 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.