Turborotonde en lijnmarkering (artikel 76 RVV).

Author(s)
Fortuijn, L.G.H. & Carton, P.J.
Year
Abstract

Op turborotondes verbiedt artikel 78 RVV het strookwisselen. Weggebruikers zijn hiervan slecht op de hoogte. Soms gebruiken zij de opening in de verhoogde rijstrookscheiding tegenover een toerit om van rijstrook te wisselen. Daarom verdient het aanbeveling op alle turborotondes in deze opening een doorgetrokken streep aan de binnenkant naast de onderbroken markering aan te brengen. Voor een goede geleiding dienen beide strepen in het verlengde van de kantlijn langs de verhoogde rijstrookscheiding te liggen. De tussenruimte bedraagt dan 50 cm. Maar wat zijn de juridische aspecten hiervan, aangezien de onderlinge afstand groter is dan de 18 cm die het Verdrag van Wenen inzake Verkeerstekens aanbeveelt. Geconcludeerd wordt dat niet dit Verdrag maatgevend is, maar de norm van de Nederlandse rechter, met als criterium of beide lijnen samen zich nog als één teken voordoen. Hoe reëel is het dat de Nederlandse rechter tot dit oordeel komt? En is dit voor de streepmarkering van turborotondes relevant? De bijdrage sluit af met een aanbeveling voor aanpassing van de lijnmarkering op turborotondes. (Author/publisher)

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 q ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 14 p., 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.