Tweestrooksweg met inhaalstroken : verkenning voor toepassing en ontwerp.

Author(s)
-
Year
Abstract

De eerste Nederlandse ervaringen met toepassing van een wegtype met inhaalstroken, de 2+1-weg, zijn bijzonder positief voor wat betreft de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. Dit moet worden toegeschreven aan de gegarandeerde, goede inhaalmogelijkheden door middel van de inhaalstroken. In aanvulling op het Handboek Wegontwerp (CROW-publicatie 164) wordt in voorliggende publicatie uitgebreid ingegaan op het ontwerp van het dwarsprofiel en de inhaalstroken van de 2+1-weg. De 2+1-oplossing moet binnen het regionale netwerk een stroom- of gebiedsontsluitingsfunctie vervullen. Functie, vorm en gebruik moeten op elkaar worden afgestemd. Als het ontwerp van de 2+1-weg een gefaseerde uitvoering van een autosnelweg betreft, dan moet het alignement uiteraard op de eisen van de autosnelweg worden gebaseerd. Vooral de beëindiging van de inhaalstroken vraagt om redenen van verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling bijzondere aandacht. Ook de verkanting en de verkantingsovergangen vergen in samenhang met de positie van de wentelingsas extra aandacht van de wegontwerper. (Author/publisher)

Request publication

8 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20080788 ST S
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2008, 68 p., 30 ref. + errata; Publicatie ; No. 263 - ISBN 978-90-6628-517-0

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.