Uitbreiding RBV (Regionale BenuttingsVerkenner) met verkeersveiligheid : eindrapport. In opdracht van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV.

Author(s)
Bureau Goudappel Coffeng
Year
Abstract

In order to facilitate the process of Sustainable Traffic Management (STM), AVV Transport Research Centre developed the Regional Traffic Management Explorer (RTME). This sketch planning and modelling tool supports the steps needed for STM and makes it possible to determine the effects of proposed traffic management services and measures. These effects can then be compared tot the formulated policy objectives or other sets of measures. The indicators RTME uses are focused at network efficiency. The RTME was not able to take effects of measures concerning the environment and traffic safety into account. In this research a method is chosen and defined to extend the RTME with a traffic safety module and a recommendation is given concerning environmental issues. The traffic safety module can be used after a normal RTME-run to determine the effects concerning traffic safety. The method for the traffic safety module is chosen on the basis of a literature study concerning existing methods and formulated functional demands and conditions. As a result of this study the choice was made for a gradually development of the module. The first version exists of a relatively simple method that can be implemented fast and calculates the effects in a pragmatic way. This method uses risk figures (injury accidents per vehicle kilometres) per road type. Using these risk figures and the number of vehicle kilometres the RTME calculates per road type, the traffic safety module can determine the number of injury accidents for the entire network, parts of the network, road types and routes. Because there are also figures known concerning the number of victims and road deaths per injury accidents, this method also calculates these numbers. To provide the user of the traffic safety module of the RTME the possibility to take also the effect of for example the amount of crossings into consideration at a specific road, the user has several options. The output of the traffic safety module can be presented by the RTME using graphs, tables and network graphics. To develop the next version of the traffic safety module more research is necessary concerning the relation between traffic flow and injury accidents per kilometre. Another option is also a possible connection between the traffic safety module and the Road Safety Explorer. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: De Regionale Benuttingsverkenner (RBV) is een instrument dat als hulpmiddel kan worden gebruikt bij Gebiedsgericht Benutten (OGB). Binnen de RBV kunnen de stappen van OGB worden doorlopen. In de laatste stappen wordt inzicht verworven in de effecten van maatregelen. De kwaliteit van de uiteindelijke aanpak kan worden getoetst aan het referentiekader en worden vergeleken met andere aanpakken. De indicatoren die binnen de RBV gebruikt kunnen worden, zijn met name gericht op de bereikbaarheid en afwikkeling en in beperkte mate op de leefbaarheid en verkeersveiligheid (intensiteiten op wegvakken). In dit onderzoek is een methodiek gekozen en uitgewerkt voor de uitbreiding van de RBV met een verkeersveiligheidmodule. Daarnaast is een aanbeveling gedaan voor het uitbreiden van de RBV met een analysemogelijkheid voor milieuaspecten. De verkeersveiligheidmodule kan worden gebruikt na een standaard verkeerskundige' RBV-berekening om de verkeersveiligheidseffecten in de doorgerekende situatie te bepalen. De methode voor de verkeersveiligheidsmodule is gekozen op basis van een literatuurstudie naar methoden en de functionele eisen en randvoorwaarden aan deze module. Uitkomst van deze studie is dat er gekozen wordt voor een geleidelijke ontwikkeling van de methode, waarbij eerst wordt gekozen voor een relatief eenvoudige methode die snel kan worden geïmplementeerd en op pragmatische wijze de verschillen op het gebied van verkeersveiligheid tussen varianten kan berekenen. Deze methode maakt gebruik van risicocijfers in letselongevallen per motorvoertuigkilometers. Op basis van het aantal motorvoertuigkilometers op de verschillende wegtypen kan daarmee het aantal letselongevallen worden bepaald voor het gehele netwerk en per deelnetwerk, wegtype en traject. Op basis van het aantal letselongevallen kan daarbij tevens op basis van kencijfers per wegtype het aantal slachtoffers en verkeersdoden (en eventueel ziekenhuisgewonden) worden bepaald. Om de gebruiker de vrijheid te geven om het effect van maatregelen, aantal kruispunten of een specifiek wegtype mee te nemen, heeft de gebruiker de mogelijkheid zelf wegtypen te creëren en per wegvak een extra factor in te voeren die gebruikt kan worden om het effect van bijvoorbeeld Iii maatregelen op het risicocijfer in te voeren. In een vervoigversie kan dan op basis van vervolgonderzoek de methode worden uitgebreid met een verband tussen intensiteit en letselongevallen/km en een eventuele koppeling met de 'Verkeersveiligheidsverkenner in de regio' (VVR) .

Request publication

1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070202 ST [electronic version only]
Source

Deventer, Goudappel Coffeng, 2005, 52 p. + app.; AVV531/Wml/8693

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.