This paper presents the results of an Internet survey into the information acquisition for non-daily mode and destination choices. The paper describes how the retrieval of mode-related information for destination and mode choice is influenced by context factors, such as socio-demographics, experience, attitudes and habitual mode use. First, each factor is analysed separately with descriptive statistics. Second, logistic regression models are estimated to investigate which factors influence the decision to use mode-related information for the mode and destination choice. Results show that the choice for destination is more complex than the choice for mode. The relevance for Dutch policy regarding travel information is discussed. (Author/publisher) Nederlands abstract: Het gebruik van pre-trip verkeersinformatie in niet-dagelijkse beslissingen. Dit paper beschrijft de resultaten van een internet enquête over het gebruik van verkeersinformatie in niet dagelijkse vervoerwijze- en bestemmingskeuzen. De invloed van context factoren (ervaring, gewoonte gedrag, attitudes en sociaal demografische eigenschappen) op het informatiegebruik in deze keuzes staat centraal. Naast de descriptieve beschrijving van de resultaten worden logistische regressie modellen gepresenteerd voor het vervoerwijze keuze en bestemmingskeuze. De modellen laten zien dat informatiegebruik voor bestemmingskeuze complexer is dan voor vervoerwijze keuze. De uitkomsten van de analyses worden tot slot kort besproken in verband met Nederlands beleid op het gebied van reisinformatie. (Author/publisher)
Abstract