Van beleid naar uitvoering 2005-2009 : het integrale verkeersmanagementplan om het KAN bereikbaar te houden.

Author(s)
Projectteam Beter Bereikbaar KAN! (BBKAN)
Year
Abstract

Beter Bereikbaar KAN! is een samenwerkingsverband van de KAN-gemeenten, provincie Gelderland, Rijkswaterstaat directie Oost-Nederland en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Voor u ligt het plan om het KAN-gebied de komende jaren bereikbaar te houden. Dat doen de samenwerkende wegbeheerders door de inzet van regionaal verkeersmanagement: Beter Bereikbaar KAN! In juni 2001 startten de 23 wegbeheerders van het KAN-gebied1 en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen het project ‘Beter Bereikbaar KAN!’ (BBKAN). Het nut en de noodzaak van het project spreken voor zich: het KAN is al enige jaren niet meer zo bereikbaar als gewenst en de verkeersdruk zal alleen nog maar toenemen. Ingrijpen is dus dringend noodzakelijk. Maar hoe moet er ingegrepen worden? ‘Meer asfalt’ inzetten is soms nodig. De bestuurlijke partners in het KAN stemmen zulke investeringen in de grote infrastructuur ook goed op elkaar af. Maar voor de korte termijn is ‘asfalt’ nauwelijks een oplossing. Nieuwe wegen bouwen kost nu eenmaal veel tijd! Om snel resultaat te boeken is met BBKAN daarom voor een andere aanpak gekozen: het slimmer benutten van de bestaande infrastructuur. De nadruk daarbij ligt op samenwerken en regionaal denken. In plaats van ‘eigen oplossingen te verzinnen voor alleen de eigen wegen’, waarmee problemen vaak alleen maar worden verschoven, benaderen de wegbeheerders de problematiek regionaal. Met zulk verkeersmanagement moet het mogelijk zijn de bereikbaarheid van het KAN de komende vijf jaar op een aanvaardbaar peil te houden – ondanks het toenemende autoverkeer! De samenwerkende partners zijn vanaf half 2001 dan ook voortvarend van start gegaan om verkeersmanagement in de regio mogelijk te maken. In de eerst fase hebben we ons vooral gericht op de vraag: wat willen we bereiken en hoe gaan we dat (globaal) aanpakken? Er is een aantal gezamenlijke beleidsuitgangspunten geformuleerd. We hebben vastgesteld wat het ‘beschikbare wegennet’ is, oftewel welke wegen voor het regionale verkeersmanagement mogen worden gebruikt. De onderlinge prioriteit van de wegen is bepaald: wegen die van groot belang zijn voor de bereikbaarheid van de regio, hebben de hoogste prioriteit; wegen van weinig of geen regionaal belang de laagste. Verder onderzochten we welke knelpunten met verkeersmanagementmaatregelen kunnen worden bestreden en hoe die maatregelen dan in grote lijnen moeten worden ingezet. De besturen van de betrokken partijen hebben dit goedgekeurd en op 26 november 2002 is hiervoor de ‘Intentieverklaring Beter Bereikbaar KAN!’ ondertekend. En sindsdien? De algemeen geformuleerde aanpak uit de eerste fase is verder geconcretiseerd. Welke maatregelen moeten we nog bouwen, waar komen die te staan, wat kost dat en wanneer gaan we dat realiseren? Hoe zetten we de maat-regelen in samenhang in (oftewel: volgens welke ‘regelscenario’s’) en wat zijn de te verwachten effecten? Ook zijn we nagegaan welke actuele verkeersgegevens nodig zijn om het verkeer te kunnen managen. Waar bijvoorbeeld is de informatie-inwinning (filedetectie, snelheidsmetingen enzovoort) voldoende en waar moeten we nog extra voorzieningen treffen? Er is gewerkt aan het verbeteren van de afstemming en communicatie van de wegwerkzaamheden. Daarvoor is het Meldpunt Wegwerkzaamheden op 22 maart 2004 opgericht. Na een proefperiode communiceert het Meldpunt de wegwerkzaamheden nu naar diverse gebruikers. Tot slot realiseren we ‘quick wins’ onder het motto: meteen doen wat meteen kan! Deze tweede fase wordt afgesloten met besluitvorming over onze plannen en voorstellen over maatregelen, de verdeling van de kosten, (de inzet van) regelscenario’s en de organisatie van verkeersmanagement. Kortom: alles wat nodig is voor een Beter Bereikbaar KAN!(Author/publisher)

Request publication

1 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070216 ST [electronic version only]
Source

Nijmegen, Beter Bereikbaar KAN! (BBKAN), 2004, 82 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.