Veilig over Rijkswegen 2010. Deel A: Verkeersveiligheid landelijk beeld.

Author(s)
Beenker, N. Boogers, J. Janssen-Stans, Y. Niet, M. de & Joode-Dolman, P. de
Year
Abstract

Het rapport 'Veilig over Rijkswegen' bestaat uit vier delen: 1) Deel A 'Verkeersveiligheid landelijk in beeld' geeft de kerncijfers ten aanzien van verkeersveiligheid voor het hele Rijkswegennet en de te behalen verkeersveiligheidsdoelstellingen weer. Ook wordt gerapporteerd wat de ontwikkeling is in het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden in 2010 ten opzichte van het jaargemiddelde 2001-2003 (deze periode wordt gebruikt voor de nationale doelstelling). 2) Deel B 'Benchmark verkeersveiligheid Regionale Dienst' bevat de verkeersveiligheidspositie per Regionale Dienst. 3) Deel C 'Detailanalyse Regionale Dienst' geeft per dienst een nadere analyse van relatief onveilige locaties. Mede op basis van Deel B, wordt een analyse en inspectie ter plaatse uitgevoerd, waarna een maatregel wordt voorgesteld. De maatregelen zijn voorzien van kosten- en effecteninschatting. 4) In deel 'Evaluatie maatregelen' wordt kennis op het gebied van kosteneffectiviteit doorontwikkeld. Hierdoor wordt meer grip verkregen op de best toe te passen maatregelen. Deze rapportage geeft inzicht in de stand van zaken van de verkeersveiligheid op het Rijkswegennet in Nederland tot en met 2010. Hiervoor is gebruik gemaakt van het databestand (VOG) van de Dienst Verkeer en Scheepvaart. Dit VOG bestand is gevuld met de door de politie geregistreerde verkeersongevallen en is aangevuld met verkeersintensiteiten en wegkenmerken. Bij verschillende uitsplitsingen naar aandelen, soorten ongevallen en betrokkenen is gebruik gemaakt van een periode van de afgelopen 3 jaar (2008-2010) om de invloed van jaarlijkse fluctuaties te beperken. De geschatte werkelijke omvang van het totaal aantal ernstige verkeersslachtoffers op rijkswegen in deze periode is gemiddeld 960 per jaar, waarvan gemiddeld 105 verkeersdoden per jaar. Bij vergelijkingen tussen verschillende jaren is steeds gecorrigeerd voor de bekende registratiegraden per jaar. In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 zijn doelstellingen vastgelegd voor het aantal verkeersslachtoffers tussen 2002 en 2010. Deze doelstellingen komen overeen met een daling van 30% voor verkeersdoden en 7,5% voor de ernstig verkeersgewonden. Het betreft hier de geschatte werkelijk aantallen, dus gecorrigeerd voor onderregistratie door de politie. Op rijkswegen zijn zowel bij de verkeersdoden als bij de ernstig gewonden de beoogde reductiepercentages gehaald. Het aantal verkeersdoden op rijkswegen daalde in deze periode van 171 naar 94; een daling van 45% (doel = 30%). Het aantal ernstig gewonden op rijkswegen daalde van 1140 naar 820; een daling van 28% (doel = 7,5%). Ook dit betreft de geschatte werkelijke aantallen. Het aantal verkeersslachtoffers in deze periode is op rijkswegen sterker gedaald dan op het totale Nederlandse wegennet. Het aantal verkeersdoden op het totale wegennet is in deze periode gedaald van 1.079 naar 640; een daling van 41% (tegenover 45% op rijkswegen). Het aantal ernstige verkeersgewonden op het totale wegennet is gestegen 16.200 naar 19.200; een stijging van 19% (tegenover een daling van 28% op de rijkswegen). Een aandachtspunt bij ongevalcijfers uit de politieregistratie is de dalende registratiegraad van verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden. De registratiegraad van dodelijke verkeersslachtoffers bedroeg in 2010 90,8% (tegenover 97,5% in 2009). De registratiegraad van ernstige verkeersgewonden in 2010 bedroeg 35% tegen 46,6% in 2009. (Author/publisher)

Request publication

1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20130673 ST [electronic version only]
Source

Delft, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2012, 88 p., 12 ref.; Projectcode D01011.000527 / Kenmerk 075788661

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.