In 1999 is de ‘Kadernota Railveiligheid’ vastgesteld, waarin het beleid ten aanzien van de railveiligheid werd gepresenteerd. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en zijn er zowel op Europees niveau als in Nederland diverse ontwikkelingen die betrekking hebben op de railveiligheid, namelijk: * De nieuwe spoorwegwetgeving en de gewijzigde bestuurlijke verhoudingen in het spoorbestel; * De Europese richtlijnen op het gebied van spoorwegveiligheid; * De oprichting van de inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW); * De nieuwe veiligheidsvisie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W); * Het toegenomen belang van veiligheid en veiligheidsmanagement; * De politiek-maatschappelijke aandacht voor de staat van de spoorwegveiligheid in Nederland; * Het belang van een samenhangende aanpak voor de veiligheid van het vervoer van reizigers en goederen over het spoor en voor het veilige vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor; * De verbreding van het begrip veiligheid naar beveiliging betreffende de veiligheid in het openbaar vervoer en beveiliging tegen vandalisme, sabotage en terrorisme; * De innovaties in het spoorvervoer (nieuwe technologieën en vervoersconcepten). Deze ontwikkelingen vormen aanleiding om de in 1999 vastgestelde ’Kadernota Railveiligheid’ te actualiseren. De voor u liggende ‘Kadernota Railveiligheid’ presenteert richtinggevend beleid voor de railveiligheid in de nieuwe bestuurlijk juridische context van het spoorbestel. Aan de orde komen de visie op veiligheid, de doelstellingen met betrekking tot de veiligheidsniveaus en de daarbij in te zetten instrumenten en de rollen van de verschillende betrokken partijen in de railveiligheid. Tevens blikt de Kadernota terug op de uitvoering van het beleid zoals gepresenteerd in de ‘Kadernota Railveiligheid 1999’. (Author/publisher)
Abstract