Veiligheid (snel)tram : tussen servet en tafellaken?

Author(s)
Roskam, A.W.
Year
Abstract

Deze bijdrage beoogt een eerste aanzet te geven voor het ontwikkelen van een nieuw (snel)tramveiligheidssysteem. Het gaat hierbij niet om een beoordeling van het veiligheidsniveau, maar om het beschrijven van de mechanismen, die van invloed zijn op de feitelijke veiligheid. Vanuit diverse instanties, die verantwoordelijk zijn voor veiligheid van (light)railverkeer en/of (snel)tramverkeer, is in de afgelopen jaren gepleit voor een verbeterde aanpak van de veiligheidszorg. In deze bijdrage worden een viertal invalshoeken beschreven, van waaruit gewerkt kan worden aan integraal veiligheidsmanagement. Een benadering vanuit andere vakdisciplines levert waardevolle inzichten om de ontwikkeling van (snel)tramveiligheidssystemen (verder) te ontwikkelen. De vier beschreven invalshoeken leveren ieder voor zich belangrijke inzichten, die elkaar aanvullen. Het model van Blumenthal biedt een kader waarin alle onderdelen van een integraal veiligheidssysteem gepositioneerd kunnen worden. De ‘income-outcome-analyse’ helpt om het veiligheidsbeleid in de tijd te bezien: hoe worden de lijnen uitgezet en vervolgens: hoe wordt het beleid geevalueerd. De INK-systematiek is vooral een managementmodel. Het concept Duurzaam Veilig levert een verkeerskundige visie. Om een concrete stap voorwaarts te maken, biedt vooral de INKsystematiek praktische handvaten. De inzichten uit de andere invalshoeken kunnen in deze aanpak zondermeer betrokken worden en gezamenlijk leiden tot een integrale aanpak van de (snel)tramveiligheid. (Author/publisher)

Request publication

8 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060784 g ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 10 p., 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.