Dit geactualiseerde document met verplichte veiligheidsmaatregelen voor de aanleg en bediening van spitsstroken is beleidsneutraal en vormt een sluitend geheel. Op grond van evaluatieonderzoeken mogen spitsstroken dankzij deze maatregelen als verkeersveilig worden aangemerkt. De evaluatie onderzoeken wijzen uit dat spitsstroken niet verantwoord in gebruik kunnen worden gesteld, indien versoberd wordt op verplichte maatregelen als verlichting en camera’s, die in direct verband staan tot de rijtaak van de weggebruiker en de taak van zorgvuldig en veilig beheer door de operator vanuit de RWS-verkeerscentrale. Bij het actualiseren van het kaderdocument ‘Verkeersveiligheid spitsstroken’ is rekening gehouden met de doelstelling van het Programma Versobering en Efficiency (PVE). Het resultaat is vooralsnog PVE-proof. Het verandert indien een compenserende maatregel wijzigt onder invloed van het landelijk beleid. Zo staat het plaatsen van ANWB praatpalen langs ASW ter discussie en wordt mogelijk bij pechhavens langs spitsstroken als vervanging een direct contact met de verkeerscentrales verlangd. Op het moment van actualiseren van dit document was hierover nog geen besluit gevallen en is er geen rekening mee gehouden. (Author/publisher)
Abstract