Veiligheidsanalyse Stichtse Rotonde.

Author(s)
Meulen, P. ter
Year
Abstract

Dit rapport geeft een veiligheidsanalyse weer van het verkeersplein de Stichtse Rotonde te Amersfoort. Het doel van het rapport is om voor het verantwoordelijke management aanbevelingen te formuleren. Deze aanbevelingen moeten gericht zijn op het verbeteren van de veiligheid van de rotonde. Om tot goede aanbevelingen te komen was het raadzaam om gebruik te maken van een veiligheidsanalyse. Als uitgangspunt voor de analyse is de volgende probleemformulering gehanteerd. Aan de hand van de ongevallen die zich hebben voorgedaan in de periode 1990-2002, is de analyse uitgevoerd. De verschillende data over de ongevallen is afkomstig van het nationale wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidonderzoek (SWOV). Uit de analyses is gebleken dat de ongevallen geclusterd zitten naar tijd en plaats. Qua tijd kan er weinig tot niks gezegd worden over het verloop door de jaren heen. Wel kunnen er zinnige uitspraken worden gedaan naar weekdag en uur. Doordeweeks gebeuren — procentueel gezien — de meeste ongevallen. Op de dag zelf zijn de ochtendspits en het eind van de middag de grootste probleemtijden. Aan het einde van de dag ligt het aantal ongevallen meer verspreid, wat te verklaren is de verschillende eindtijden van de nabij gelegen middelbare school. De plaatsen waar het vooral om draait zijn: de binnenste ring van de rotonde, het kruispunt bij de Utrechtsenweg vanuit Amersfoort en de t-splitsing Daan Fockemalaan met Stichtse Rotonde. Op de binnenste ring gebeuren juist de meeste kop-staart botsingen terwijl op het kruispunt veel flankbotsingen gebeuren. Oorzaken voor de botsingen liggen vooral bij het niet doorgang geven aan ander verkeer of het niet verlenen van voorrang. Eigenlijk simpele verkeersregels / overtredingen. (Author/publisher)

Request publication

6 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20041744 ST [electronic version only]
Source

[Delft, Technische Universiteit Delft TUD], 2004, 23 p., 1 ref.; WM 0801: inleiding Veiligheidskunde

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.