Veiligheidscharter vrachtvervoer : richtlijnen voor bedrijven en chauffeurs.

Author(s)
Wilmots, B. Hermans, E. & Brijs, T.
Year
Abstract

English title: Road safety charter : guidelines for companies and truck drivers. Accidents involving trucks are characterized by dramatic consequences. Throughout the years, legal measures have been taken on different levels (European, national and regional) to diminish this type of accidents. In addition, other actors need to be involved to realize a reduction in truck accidents. In this respect, the current report has been produced. More specifically, a safety charter for freight traffic is developed in which, based on literature, a set of important guidelines is given for companies as well as drivers. Their engagement with respect to these guidelines will not only be beneficial in terms of the level of road safety but also provide direct advantages to the parties involved (by saving costs and human suffering). Before studying how companies and truck drivers can minimize the frequency and severity of truck accidents, the accidents involving at least one truck are analyzed. The results point out a high fatal risk for the other party involved in the accident, many rearend collisions on Flemish highways and no decrease in the number of blind spot accidents (the bicyclist being the most common party involved) (Casteels & Godart, 2008; Martensen, 2009). Next, factors influencing the occurrence and consequences of truck accidents are studied. First of all, driver related factors such as age, gender, personality features, physical features, driving skills and behavior, inattention and distraction, fatigue, cell phone use while driving, and the use of alcohol, drugs or medicines; secondly, factors related to the vehicle, namely vehicle features and defects, and active and passive safety devices; thirdly, environment related factors such as road infrastructure/location, time and weather conditions. In addition, visibility, speed, distance keeping and loading errors contribute to truck accidents. For a large number of factors a further exploration takes place and specific measures classified under the 3 E’s (Education, Engineering and Enforcement) are formulated. A large part of the measures is related to education from the company towards the truckers. Engineering mainly deals with vehicle technologies and infrastructural modifications whereas the most important legal measures are categorized under enforcement. Based on these measures, relevant guidelines are proposed. This theoretically founded framework serves as starting point for the creation of a final road safety charter for freight traffic in Flanders. (Author/publisher) Dutch abstract: Ongevallen met vrachtwagens kennen vaak een dramatische afloop. Doorheen de jaren zijn er op verschillende niveaus (Europees, nationaal en regionaal) wettelijke maatregelen doorgevoerd om deze ongevallen terug te dringen. Ook andere actoren dienen betrokken te worden om een reductie in ongevallen met vrachtwagens te realiseren. Het huidige rapport kadert binnen dit opzet. Meer bepaald wordt een veiligheidscharter voor vrachtvervoer opgesteld waarin op basis van literatuur een set van belangrijke richtlijnen wordt gegeven voor zowel bedrijven als chauffeurs. Hun engagement met betrekking tot de opgestelde richtlijnen zal niet alleen de verkeersveiligheid bevorderen, maar biedt ook directe baten voor deze partijen aangezien kosten en menselijk leed bespaard kunnen worden. Alvorens na te gaan hoe bedrijven en vrachtwagenchauffeurs de kans op en de ernst van een vrachtwagenongeval kunnen minimaliseren, worden de ongevallen waarbij minstens één vrachtwagen betrokken was, geanalyseerd. De resultaten wijzen op een hoog dodelijk risico voor de tegenpartij, veel kop-staartbotsingen op Vlaamse autosnelwegen en een niet dalend aantal dodehoekongevallen (waarbij de fietser de meest voorkomende tegenpartij is) (Casteels & Godart, 2008; Martensen, 2009). Vervolgens gaan we dieper in op de factoren die een rol spelen bij vrachtwagenongevallen. Ten eerste, bestuurdergerelateerde factoren zoals leeftijd, geslacht, persoonlijkheidskenmerken, fysieke kenmerken, rijvaardigheid, rijgedrag, afleiding en onoplettendheid, vermoeidheid, GSM-gebruik tijdens het rijden, en alcohol-, drugs- en medicijnengebruik; ten tweede, factoren die vallen onder de noemer ‘voertuig’, zijnde voertuigkenmerken en -defecten en de aanwezigheid van actieve en passieve beschermingsmiddelen; ten derde, een aantal omgevingsgerelateerde factoren zoals weginfrastructuur/locatie, tijdstip en weersomstandigheden. Verder spelen zichtbaarheid, snelheid, en afstand houden evenals beladingfouten een rol bij vrachtwagenongevallen. Voor een groot aantal factoren vindt een verdere uitwerking plaats en worden specifieke maatregelen, geclassificeerd volgens de 3 E’s (Education, Engineering en Enforcement) geformuleerd. Een groot deel van de maatregelen heeft betrekking op ‘Education’ (educatie en sensibilisatie) vanuit het bedrijf naar de vrachtwagenchauffeurs toe. Bij ‘Engineering’ gaat het veelal over voertuigtechnologieën en aanpassingen aan de weginfrastructuur terwijl onder ‘Enforcement’ (handhaving) de belangrijkste wettelijke maatregelen worden beschreven. Op basis hiervan worden uiteindelijk relevante richtlijnen voorgesteld. Dit theoretisch onderbouwde kader dient als vertrekpunt voor de totstandkoming van een finaal veiligheidscharter voor vrachtvervoer in Vlaanderen. (Author/publisher)

Request publication

5 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20111415 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Mobiliteit & Openbare Werken, Spoor Verkeersveiligheid, 2009, 84 p., ref.; Rapportnummer RA-MOW-2009-009

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.