Verandert de bereikbaarheid in het landelijk gebied voor autoverkeer door Duurzaam Veilig?

Author(s)
Simons, M.J.A. & Jaarsma, C.F.
Year
Abstract

Implementatie van Duurzaam Veilig in de vorm van rurale verblijfsgebieden betekent het herinrichten van plattelandswegen tot erftoegangswegen met een snelheidsregime van 60 km/u. Ook wordt het aantal aansluitingen van erftoegangswegen op het net van gebieds-ontsluitingswegen rondom het verblijfsgebied beperkt. Beide ingrepen beïnvloeden de reistijd, gemeten in ritduur (minuten), die nodig is om een bestemming in het verblijfsgebied te bereiken. De gemeten ritduur kan worden vergeleken met een acceptabel geachte ritduur op basis van de zogenaamde ongeduldirritatiefactor. Voor twee verblijfsgebieden, Erp-Boekel (Noord-Brabant) en Wierden-Enter (Overijssel) is dit nader onderzocht. In beide verblijfs-gebieden ontstaan zones met een ritduur van 8-12 minuten, dat is hoger dan wenselijk volgens het criterium van de ongeduldirritatiefactor. Een algemene grens voor de omvang van een ruraal verblijfsgebied is echter lastig te stellen, omdat zowel de structuur van het wegen-netwerk als de spreiding van de toegangspunten tot het verblijfsgebied hiervoor in sterke mate bepalend zijn. (Author/publisher)

Request publication

5 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 jj ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.