Verband tussen rijparameters en verkeersveiligheid : identificatie van de parameters veilig versus onveilig rijgedrag.

Author(s)
Beusen, B. & Denys, T.
Year
Abstract

This report is part of the project "Vehicle technology, driving behaviour and traffic safety" of work-package 4 "Innovation and ICT for a safer mobility". The aim of this project is to gain a better understanding of the relationship between vehicle technology, driving behaviour and traffic safety. In a first phase of the project, a literature study was performed to identify the correct parameters which enable us to measure driving behaviour as completely as possible, and to judge the driving behaviour in relation to traffic safety. This study therefore looks at driving behaviour and traffic safety in a broad perspective. Besides the factors which affect traffic safety like speed, environmental circumstances, drugs and alcohol, this study also takes into account the driver's perception of his own driving behaviour, and also studies which have been using in-vehicle data recorders to measure driving behaviour in an objective way, are discussed. From these diverse sources of information, the parameters that are able to classify safe versus unsafe driving behaviour, are extracted. These include on the one hand the way in which the driver operates his vehicle: speed, chosen gear/revolutions per minute (rpm)/gear shifting behaviour, braking behaviour and following distance. These parameters should always be viewed in relation to environmental factors: speed limit, design speed of the road, weather conditions, amount of curve in the road, traffic intensity, type of road, number of side-roads, etc. Together they constitute driving behaviour. On the other hand, there are those factors which affect the condition of the driver (physical and psychological, e.g. drugs, alcohol, use of cell phone while driving). The consequences hereof are revealed by a change in the observed driving behaviour, which might be inappropriate for the given circumstances, and which might lead to a negative impact on traffic safety: retardation in braking, harder braking actions, speeding, zigzag over the road, etc. Additional aspects concerning the driver (sex, age, etc.) or the vehicle (type, power, equipped with ABS yes or no, etc.) might also contribute to the explanation of the observed driving behaviour. In a second phase of the project, a pilot test will be started which will monitor the parameters mentioned above on several vehicles in real traffic conditions. A specific question to be investigated will be to what effect risk compensation will occur when ITS related safety systems are installed in the vehicle. The introduction of ITS systems in the vehicle can have both wanted and unwanted results on driver behaviour. There's a real danger that the expected positive effect will be countered partly or completely by the adaptation of the driver's behaviour. (Author/publisher) Dutch abstract: Onderhavig rapport kadert in het project ‘Voertuigtechnologie, rijgedrag en verkeersveiligheid’ van het werkpakket 4 ‘Innovatie en ICT voor een veiligere mobiliteit’. Het doel van dit project is om een beter inzicht te krijgen in de relatie voertuigtechnologie en rijgedrag tot verkeersveiligheid. In de eerste fase van het project werd een literatuurstudie uitgevoerd om de juiste parameters te identificeren die het mogelijk moeten maken om rijgedrag op een zo compleet mogelijke manier te kunnen meten en beoordelen in relatie tot verkeersveiligheid. In deze studie werden daarom rijgedrag en verkeersveiligheid vanuit een zo breed mogelijk perspectief bekeken. Naast de factoren die een impact hebben op de verkeersveiligheid, zoals snelheid, omgevingsfactoren, drugs en alcohol, etc., werd ook aandacht besteed aan de perceptie van het eigen rijgedrag door de bestuurder zelf, en werden studies besproken die reeds gebruik maakten van systemen in de auto om bepaalde aspecten van rijgedrag op een objectieve manier te kunnen meten. Uit deze verscheidene bronnen van informatie werden parameters gedistilleerd die veilig versus onveilig rijgedrag kunnen weergeven. Deze omvatten enerzijds de manier waarop de bestuurder met zijn voertuig omgaat : snelheid, gekozen versnelling/toerental/schakelgedrag, remgedrag en volgafstand. Deze parameters moeten steeds worden gezien ten opzichte van omgevingsfactoren : snelheidslimiet, ontwerpsnelheid, weersomstandigheden, bochtigheid van het parcours, verkeersintensiteit, type weg, aantal zijwegen, etc. Samen bepalen zij het rijgedrag van de bestuurder. Daarnaast zijn er de factoren die ingrijpen op de toestand (fysiek en psychisch, bv. drugs, alcohol, mobiel bellen achter het stuur) van de bestuurder. De gevolgen hiervan uiten zich in een verandering van het geobserveerde rijgedrag dat onaangepast kan zijn aan de omstandigheden en mogelijk negatieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid: later en harder remmen, meer zigzaggen op de weg, overdreven snelheid, etc. Bijkomende aspecten van de bestuurder (geslacht, leeftijd, etc.) of van het voertuig (type, vermogen, uitgerust met ABS ja of nee, etc.) geven mogelijk een bijkomende verklaring voor het geobserveerde rijgedrag. De hierboven vernoemde parameters zullen tijdens een proefproject in een tweede fase van het project effectief gemeten worden op verscheidene auto's in reële verkeersomstandigheden. Een specifieke vraag die hierin zal onderzocht worden is het bestaan van risicocompensatie-effecten die mogelijk plaatsvinden ten gevolge van de installatie van ITS gerelateerde veiligheidssystemen in het voertuig. Dergelijke technologieën kunnen namelijk gewilde of ongewilde effecten op het rijgedrag en op de verkeersveiligheid hebben. Het gevaar bestaat dat het verwachtte positief effect ten dele of geheel teniet wordt gedaan doordat de bestuurder zijn rijgedrag gaat aanpassen. (Author/publisher)

Request publication

5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20080808 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Mobiliteit & Openbare Werken, Spoor Verkeersveiligheid, 2008, 60 p., ref.; Rapportnummer RA-MOW-2008-003

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.