Verdeelde schaarste : BPM conversie met behulp van Duurzame Mobiliteits Eenheden (DME).

Author(s)
Asseldonk, A.G.M. van
Year
Abstract

Bij de implementatie van de aanbevelingen van het Natio naal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit ontstaat een probleem bij de omzetting van de huidige BPM maar kilometerbeprijzing. Teruggave van de betaalde (en niet afgeschreven) BPM leidt bij de overheid tot een zg. "Kasschuifprobleem". Het niet teruggeven van deze BPM (nog even los van de rechtmatigheid daarvan) leidt tot grote problemen op de automarkt, Deze verkennende studie onderzoekt of dit probleem langs een andere weg kan worden opgelost, gebruik makend van het systeem voor "Duurzame Mobiliteits Eenheden" (DME) (ontwikkeld door de denkgroep "Duurzame Mobiliteit"). De conclusie van deze studie is dat deze implementatievariant niet alleen een grote kans van slagen heeft, maar ook meer recht doet aan het uitgangspunt van het platform om marktwerking te introduceren in de relatie tussen capaciteitsaanbieder(s) en de individuele (auto)mobilist en de emissie-component een centralere plaats in mobiliteitsbeprijzing. Dit in lijn met de groeiende politiek en maatschappelijk prioriteit van het emissievraagstuk. (Author/publisher)

Publication

Library number
20151152 ST [electronic version only]
Source

Veldhoven, TVA Management, 2007, 34 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.