Verkeer en vervoer in de Nationale Milieuverkenning 5. In opdracht van het Directoraat-Generaal Milieubeheer, Directie Strategie en Bestuur.

Author(s)
Feimann, P.F.L. Geurs, K.T. Brink, R.M.M. van den Annema, J.A. & Wee, G.P. van
Year
Abstract

In de Nationale Milieuverkenning 5 worden de te verwachten ontwikkelingen in energiegebruik, emissies en kosten van milieumaatregelen voor de periode van 2020/2030 gepresenteerd, uitgaande van het huidige vastgestelde regeringsbeleid. Het onderhavige rapport is het achtergronddocument voor de sector verkeer en vervoer. De meest hardnekkige milieuproblemen veroorzaakt door verkeer die bij uitvoering van het vastgestelde milieubeleid in 2010/2020 resteren zijn CO2 emissies en geluidhinder. Beide problemen zijn sterk afhankelijk van de volumegroei. Dankzij het reeds ingezette beleid dalen de emissies van verzurende stoffen sinds het midden van de jaren tachtig. Na 2020 treedt - zonder aanvullend beleid - een stabilisatie of toename van de verzurende emissies op. Bij de emissies van NOx en SO2 door verkeer neemt het belang van de zeescheepvaart en de binnenvaart toe. De emissie van stoffen van belang voor lokale luchtverontreiniging dalen in het algemeen aanzienlijk. De belangrijkste uitzondering is fijn stof (PM10): de PM10 emissie stabiliseert na 2010. Fijn stof is een van de belangrijkste stoffen die gezondheidsschade tot gevolg hebben. (Author/publisher)

Request publication

7 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131556 ST [electronic version only]
Source

Bilthoven, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiene RIVM, 2000, 221 p., ref.; rapportnummer 408129014

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.