Verkeer in Nederland 2015.

Author(s)
Immers, B. Schuurman, H. Taale, H. Wilmink, I. Katwijk, R. van Hoogendoorn, S. & Yuan, Y.
Year
Abstract

Verkeer in Nederland 2015 is het tweede jaarbericht van TrafficQuest. In hoofdstuk één worden alle cijfers over de verkeersafwikkeling op een rij gezet en die laten goed uitkomen dat het voorlopig gedaan is met de relatieve rust op de weg. De economie trekt aan, en zo ook de files op de weg. Al onze verkeersmanagementzeilen zullen moeten worden bijgezett om de bereikbaarheid de komende jaren een beetje op peil te houden. Omdat de stad weer helemaal in is en maar blijft groeien, verdient het verkeer daar ook onze aandacht. Er lopen tal van ontwikkelingen, van big data tot connected zijn en het delen van vervoersmiddelen, die de verkeersafwikkeling in de stedelijke omgeving beïnvloeden. Maar hoe en wat kunnen we van die ontwikkelingen verwachten? Hoofdstuk twee gaat daar nader op in. En dan de toekomst iets verder weg. Het feit is dat we aan de vooravond staan van belangwekkende innovaties, die we gerust game changers kunnen noemen. Bedoeld wordt dan vooral het coöperatief rijden en automatisch rijden — en uiteindelijk wellicht ‘coöperatief automatisch rijden’. Het zal nog wel even duren voordat die toepassingen gemeengoed worden en hun invloed op het verkeerssysteem doen gelden, maar in de wetenschappelijke wereld wordt er al jaren druk onderzocht en ontwikkeld. De eerste praktijkproeven zijn zelfs gaande. En omdat ook hier geldt dat ‘regeren vooruitzien is’, hebben beleidsmakers en andere betrokkenen ook redenen te over om nu al na te denken over de mogelijkheden en consequenties van deze ontwikkelingen. In de hoofdstukken drie, vier en vijf wordt hier verder op in gegaan. (Author/publisher)

Publication

Library number
20151112 ST [electronic version only]
Source

Delft, TrafficQuest, 2015, 109 p., 5 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.