Dit verslag rapporteert over het afstudeeronderzoek naar de effecten op rijgedrag van computerspellen in het algemeen en Carmageddon II in het bijzonder. Dit gebeurde door mensen een agressief spel (Carmageddon), een snelheidsspel (Colin McRae) en een (saai) kaartspel (Solitaire) te laten spelen en hen daarna te observeren tijdens een rit in een rijsimulator. Uit de resultaten blijkt dat mensen in het algemeen het agressiefst rijden na het spelen van een aan snelheid gerelateerd spel. Ook werd er een verband aangetoond tussen sociale deviantie en agressief rijgedrag. Hoewel er een aantal significante relaties gevonden zijn, blijken niet alle gedragingen beïnvloed te worden door het spelen van een spel. De variabelen die (bijna) significant bleken te zijn in de eerste analyse, waren juist die variabelen die lang niet significant waren op de tweede. Daarmee kan de conclusie getrokken worden dat hiaatacceptatie (significant in de eerste Multivariate Analysis of Variance MANOVA) samenhangt met het gespeelde spel en dus met gemoedstoestand en dat de snelheid waarmee gereden wordt en het aantal overtredingen (beide significant in de tweede MANOVA) samenhangt met sociale deviantie en dus met het karakter. (Author/publisher)
Abstract