Verkeerseducatie primair onderwijs in Fryslân 2012 : inventarisatieonderzoek.

Author(s)
EduConsult
Year
Abstract

Het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân verricht sinds 2003 periodiek (driejaarlijks) inventarisatieonderzoeken naar het gebruik van verkeersmethoden, de vormgeving van het verkeersonderwijs, de knelpunten daarbij en de samenwerking met externe organisaties binnen het Primair Onderwijs (Basis- en Speciaal Basisonderwijs) in de Provincie Fryslân. Zij heeft opnieuw het onderzoeksbureau EduConsult gevraagd dit onderzoek uit te voeren. De provincie Fryslân heeft de ambitie te streven naar een continue verbetering van de verkeersveiligheid. Daarbij onderscheidt zij verschillende doelgroepen. Het Primair Onderwijs vormt de doelgroep voor 4 tot 12 jarigen. In het licht van Permanente Verkeers Educatie (PVE) wil de provincie voor de doelgroepen jongeren de medewerking vragen van het onderwijs, om te komen tot een structuur waarin iedere Friese leerling in schooltijd datgene aan verkeerseducatie ontvangt, wat nodig is om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Zo stimuleert het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân in het Primair Onderwijs ondermeer: * het gebruik van een goede verkeersmethode; * de aanwezigheid van een verkeersouder; * het verzorgen van voorlichting over verkeer tijdens ouderavonden; * het verzorgen van voorlichting over omgang met zwaar verkeer (Dode Hoek); * de deelname aan het theoretisch verkeersexamen; de deelname aan het praktisch verkeersexamen; *het Fries Verkeersveiligheidslabel. Daarnaast ondersteunt zij allerlei activiteiten op het gebied van verkeer, binnen scholen en andere groepen in de provincie. Ten slotte Het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân bedankt alle scholen die hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Op deze wijze ontstaat er inzicht in het gebruik van verkeersmethoden, de vormgeving van verkeerseducatie en knelpunten die zich daarbij voordoen. Op basis van de uit deze enquête verkregen gegevens zal het ROF haar beleid, waar nodig, aanpassen of versterken. Opzet en werkwijze van het inventarisatieonderzoek Doelstelling van het onderzoek Voor het inventarisatieonderzoek zijn de volgende doelstellingen geformuleerd. Het onderzoek: * moet inzicht geven in het methode- en materialengebruik voor verkeerseducatie binnen het Primair Onderwijs; * moet inzicht geven in het vóórkomen van verkeersouders, verkeersbrigadiers en contactpersonen voor verkeer op scholen; * moet inzicht geven in welke mate scholen een beroep doen op externe organisaties voor ondersteuning op het gebied van verkeer; * moet inzicht geven in tijdsbesteding en vormgeving van verkeersonderwijs; * moet inzicht geven in mogelijke knelpunten bij het uitvoeren van verkeerseducatie binnen het onderwijs; * moet inzicht geven in de stand van zaken wat betreft het Fries Verkeersveiligheidslabel; * moet een vergelijking op onderdelen mogelijk maken tussen de situatie in het jaar 2006, 2009 en 2012; * moet aanknopingspunten bieden voor activiteiten met betrekking tot verkeerseducatie in het Primair Onderwijs op gemeentelijk en provinciaal niveau. Eerst worden de resultaten van de betreffende jaren van het onderzoek beschreven op provinciaal niveau. Vervolgens worden voor een aantal onderwerpen de gemeentelijke resultaten vergeleken. Tenslotte wordt een beschrijving gegeven van de resultaten van de gemeenten. In de tabellen van de gemeenten zijn ter vergelijking ook de provinciale resultaten van 2012 en de gemeentelijke resultaten van 2006 en 2009 opgenomen. De resultaten worden voorzien van conclusies. Gezien de overlap tussen de resultaten op de onderscheiden niveaus met daarbij vermelde conclusies, wordt op gemeentelijk niveau volstaan met alleen de conclusies die opmerkelijk zijn in relatie tot die op provinciaal niveau en in vergelijking met het vorige onderzoek. Gezien de grootte van de verschillende responsgroepen, moeten vergelijkende conclusies met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden. Het is daarom goed deze resultaten als trends op te vatten. Gezien de grootte van de respons op provinciaal niveau (71,1%) geven deze resultaten een betrouwbaar beeld voor de situatie in de provincie. Vóór in het rapport vindt de u algemene conclusies en aanbevelingen geformuleerd. De gepresenteerde gegevens hebben betrekking op de retour ontvangen vragenlijsten en kunnen daarom op gemeentelijk niveau afwijken van de feitelijke gegevens van het totaal aantal scholen. Bij een aantal onderwerpen is de vraagstelling iets veranderd ten opzichte van de vorige onderzoeken. Zo zijn enkele verouderde, vrijwel niet meer gebruikte verkeersmethoden en — materialen niet meer opgenomen in de vragenlijst. Door een wijziging in het samenwerkingsverband is de vraag over samenwerking met externe organisaties de keuzeoptie ‘Schoolbegeleidingsdienst’ komen te vervallen. De ‘Gemeente’ is als keuzeoptie toegevoegd. Uit een recente fusie van een vijftal gemeenten (Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel) is de gemeente Súdwest-Fryslân ontstaan. De resultaten van eerdere onderzoeken in 2006 en 2009 van deze afzonderlijke gemeenten zijn verwerkt tot vergelijkbare resultaten met de huidige gemeente Súdwest-Fryslân. Het onderzoek heeft een beschrijvend karakter en geeft daarom doorgaans geen verklaringen. Op een paar plaatsen in het rapport is een mogelijk verklarende ‘opmerking’ gemaakt. Voor de goede orde wijzen wij op het feit dat de percentages die worden vermeld, gelezen dienen te worden als percentages van het aantal scholen dat gereageerd heeft, en dus niet van het totale aantal scholen in de gemeente of in de provincie. In de vergelijking van gemeentelijke gegevens met de provinciale gegevens, is het goed te bedenken dat sommige gemeenten maar weinig scholen hebben, waardoor de resultaten soms betrekking hebben op een erg kleine doelgroep. Voor de berekening van de percentages van het aantal scholen in de provincie en per gemeente, is gebruik gemaakt van een bestaand adressenbestand. Door voortdurende mutaties van allerlei aard, is een dergelijk adressenbestand nooit honderd procent kloppend. Doordat een aantal vragenlijsten onvolledig is ingevuld, stemmen sommige aantallen niet overeen op onderdelen. Na de sluitingstermijn zijn er nog ruim twintig vragenlijsten binnengekomen, die helaas in de verwerking niet meer meegenomen konden worden. Doordat er bij de sluitingstermijn voor het retourneren van de vragenlijst geen gegevens beschikbaar waren van de enige school op Schiermonnikoog, ontbreekt deze gemeente in het overzicht. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150771 ST [electronic version only]
Source

Leeuwarden, Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân ROF / Provincie Fryslân, 2012, 85 p. + 2 app.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.