Verkeersgeneratie voorzieningen : kengetallen gemotoriseerd verkeer.

Author(s)
-
Year
Abstract

CROW-publicatie 272 ‘Verkeersgeneratie voorzieningen, kengetallen gemotoriseerd verkeer’ reikt kengetallen aan om de verkeersgeneratie te bepalen van voorzieningen. Er zijn kengetallen opgenomen voor 65 voorzieningen, onderverdeeld in de categorieën ‘winkelen en boodschappen’, ‘sport, cultuur en ontspanning’, ‘horeca en (verblijfs)recreatie’, ‘gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen’ en ‘onderwijs’. Per voorziening wordt een korte toelichting gegeven, wordt ingegaan op de wijze van analyseren en wordt beschreven welke aannames en uitgangspunten zijn gehanteerd. Tegelijk met het verschijnen van deze publicatie gaat de website http://www.verkeersgeneratie.nl van start. Gebruikers van deze site kunnen op basis van input de verkeersgeneratie laten berekenen. CROW-publicatie 256 ‘Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden’ reikt vuistregels en kengetallen aan om de verkeersgeneratie te bepalen ten gevolge van de ontwikkeling van woon- en werkgebieden. Deze publicatie bevat aanvullend een groot aantal kengetallen waarmee voor verschillende voorzieningen de verkeersgeneratie kan worden bepaald. Onder verkeersgeneratie wordt hierbij de totale hoeveelheid gemotoriseerd wegverkeer (exclusief openbaar vervoer) verstaan die gedurende een gekozen tijdsperiode naar de desbetreffende voorziening toe rijdt én hier van wegrijdt. Met de kengetallen kunnen de verkeerskundige effecten, en dan vooral de verkeersproductie en -attractie van ruimtelijke projecten, nader onderbouwd en/of gevalideerd worden. Binnen de onderscheiden hoofdgroepen ‘winkelen en boodschappen’, ‘sport, cultuur en ontspanning’, ‘horeca en (verblijfs)recreatie’, ‘gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen’ en ‘onderwijs’ is het voor veel voorzieningen mogelijk om op locatieniveau een (door praktijkervaringen en/of door literatuur onderbouwde) schatting te maken van de hoeveelheid ‘nieuw’ verkeer die wordt veroorzaakt door het realiseren van een bepaalde voorziening op die locatie. Deze publicatie is daarmee een hulpmiddel om verkeers- en vervoeraspecten op een relatief eenvoudige wijze inzichtelijk te maken in een proces van ruimtelijke ontwikkeling, zodat deze vervolgens tijdig in het ruimtelijke ordeningsproces kunnen worden geïntegreerd. Na een inleiding geeft hoofdstuk 1 weer wanneer en waarom globale cijfers over de verkeersproductie en -attractie van belang zijn. Ook wordt ingegaan op de methodieken die gebruikt zijn om de verkeersproductie en -attractie te schatten en de mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van de kengetallen. In de hoofdstukken 2 tot en met 6 worden (per onderscheiden hoofdgroep van voorzieningen) de verschillende voorzieningen behandeld. Per voorziening wordt een korte toelichting gegeven, wordt ingegaan op de wijze van analyseren, wordt beschreven welke aannames en uitgangspunten zijn gehanteerd en worden de kengetallen gegeven. Na de hoofdstukken volgt een toelichting op een aantal belangrijke begrippen. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20090204 ST S [electronic version only]
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2008, 140 p., 221 ref.; Verkeerstechniek, Publicatie ; No. 272 - ISBN 978-90-6628-529-3

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.