Jonge adolescenten in de leeftijd 10 tot 17 jaar hebben nog geen rijbewijs B, mogen vanaf hun 16de het rijbewijs AM1 halen en verplaatsen zich meestal als voetganger, fietser en autopassagier. Recent hersenonderzoek wijst uit dat - in vergelijking tot oudere adolescenten (18 tot 24 jaar) - de leeftijdsgroep 10 tot 17 jaar zich door hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling riskanter blijkt te gedragen. De vraag die in dit artikel centraal staat is of dit ook in het verkeer zo is, of dit gevolgen heeft voor de verkeersmortaliteit en of naast bewust riskant gedrag ook andere factoren een rol spelen. Dit artikel is grotendeels gebaseerd op een eerder verschenen proefschrift (Twisk, 2014).
Verkeersmortaliteit en achtergronden van riskant verkeersgedrag in de vroege adolescentie
Vlaams Congres Verkeersveiligheid
Year
Pages
27-29
Published in
Jaarboek Verkeersveiligheid 2015: Verkeersgedrag beïnvloeden: hoe creatief kunnen we zijn?
Editor(s)
Geeraerd, I.; Dergent, S. (red)
Conference city
Leuven
Date conference
17-mrt-15
Publisher
Vlaamse Stichting Verkeerskunde / Steunpunt Verkeersveiligheid, Mechelen / Diepenbeek
SWOV publication
This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.
- Interested in more SWOV publications?
- Or would you like to continue your search in our other publications?