Verkeersongevallen 2017 : ongevalscijfers.

Author(s)
Does, H. van der Krul, I. Stam, C. & Nijman, S.
Year
Abstract

De cijfers over verkeersongevallen in 2017 laten over de afgelopen tien jaar een significante stijging zien. Het aantal SEH-bezoeken in verband met ernstig letsel door een verkeersongeval was in 2017 met elf procent gestegen ten opzichte van tien jaar geleden. Hierbij is gecorrigeerd voor bevolkingsopbouw, dit kan dus geen verklaring zijn voor de stijging in het aantal verkeersongevallen. Kijkend naar de ontwikkeling per verkeersdeelname is te zien dat het aantal SEH-bezoeken voor ernstig verkeersletsel met name bij fietsers flink is gestegen (26%), terwijl er bij automobilisten en motorrijders een daling te zien is (respectievelijk 34% en 53%). Het aantal verkeersdoden is na een aantal jaren gedaald te zijn sinds 2014 weer gestegen, ten opzichte van 2016 is er een kleine daling. In 2017 hadden 230.000 mensen in Nederland een verkeersongeval met letsel en waren er naar schatting 120.000 SEH-bezoeken voor verkeersletsels. Dit zijn 6 SEH-bezoeken per tien miljoen reizigerskilometers. Evenals in 2016 werd de helft van de letsels als ernstig beschouwd. Slachtoffers van verkeersongevallen waren met name fietsers, dit geldt zowel voor het totaal aan verkeersslachtoffers (50%) als verkeerslachtoffers behandeld op de SEH-afdeling (63%). Op de tweede en derde plaats van verkeersslachtoffers staan de automobilist en de bromfietser. Deze laatste groep maakt veruit de grootste kans om met verkeersletsel terecht te komen op de SEH-afdeling met 140 SEH-bezoeken per tien miljoen reizigerskilometers, gevolgd door de fietsers met 53 SEH-bezoeken per tien miljoen reizigerskilometers. Automobilisten hebben de kleinste kans met één SEH-bezoek per tien miljoen reizigerskilometers. Mannen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar en vrouwen van 75 jaar en ouder hadden de grootste kans op een verkeersongeval en ook de grootste kans om met verkeersletsels op de SEH-afdeling terecht te komen. Op de SEH-afdeling waren in alle leeftijdscategorieën de fietsers de meest geziene slachtoffers van verkeersongevallen (63%). Daarnaast raakten jong volwassenen in de leeftijd van 18 tot 25 jaar ook vaak verwond door een ongeval met een brommer of auto. Van de slachtoffers behandeld op de SEH-afdeling was de helft gewond geraakt door een eenzijdig ongeval, hier was dus geen ander object of verkeersdeelnemer betrokken. Bij meer dan één derde van de ongevallen was het slachtoffer van de fiets gevallen en ook kwam ongeveer één derde van de slachtoffers in botsing met een andere verkeersdeelnemer. Van alle verkeersslachtoffers had vijftien procent letsel aan de knie, gevolgd door veertien procent die letsel had aan het hoofd of gezicht. Ongeveer één derde van alle verkeersletsels betrof een kneuzing of bloeduitstorting. Meer dan zestig procent van de verkeersletsels werd medisch behandeld en één derde werd behandeld door een specialist. Verkeersslachtoffers behandeld op de SEH-afdeling hadden in 40 procent van de gevallen een fractuur. Hierdoor stond de fractuur op de eerste plaats van de meest behandelde verkeersletsels op de SEH-afdeling in 2017. Als we alleen kijken naar de SEH-bezoeken in verband met ernstig letsel, dan zijn ook hier de fietsers in de meerderheid. Deze letsels worden ook met name veroorzaakt door een eenzijdig ongeval en een val van de fiets. (Author/publisher)

Request publication

3 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20210063 ST [electronic version only]
Source

Amsterdam, Veiligheid NL, 2019, 41 p.. 6 ref.; Rapport ; No. 768 ; Projectnr. 20.0012

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.