Verkeerssignalering en microsimulatie.

Author(s)
Meijer, W. & Krootjes, P.
Year
Abstract

Simulating queue warning systems. ITS measures are used more and more in Dutch regional traffic situations where building new roads is not possible. We have modelled the Dutch queue warning system (MTM), one of the ITS measures, in S-Paramics microsimulation software. We have developed an evaluation model in order to investigate where and what kind of ITS measures have to be taken to improve traffic flow. Three different functions are included inside the MTM system: closing lanes for road works or emergencies, showing speed restrictions for traffic calming or fog detection and the queue warning system (AID, Automatic Incident Detection), which is used to prevent accidents at the tail of a queue. A literature review has been carried out regarding the effects of the MTM system on the behaviour of drivers and on the level of delay. The system is modelled within Paramics, using this information and an external application which simulates MTM. By influencing driver behaviour in Paramics with this application, the system itself is modelled instead of effects of the system affects. The next step is to validate the effect of the queue warning system in the simulation model. (Author/publisher) Nederlands abstract: Dynamisch verkeersmanagement wordt steeds vaker in simulatiepakketten ingezet naar aanleiding van gebiedsgericht benutten (GGB) studies. Dit is de aanleiding om de diverse functies van het Nederlandse verkeerssignaleringssysteem (MTM) te modelleren in het microsimulatiepakket S-Paramics zodat een goed afwegingskader ontstaat om te bepalen waar en welke maatregelen ingezet moeten worden. Er zijn binnen MTM primair drie verschillende functies te onderscheiden: rijstroken afkruizen ten behoeve van Werk In Uitvoering (WIU) of hulpdiensten, vaste snelheidsrestricties tonen voor homogeniseringsmaatregelen of mistdetectie en filebeveiliging (AID, Automatische Incident Detectie) welke is bedoeld om secundaire ongevallen te voorkomen ten gevolge van kop- staartbotsingen. Een literatuurstudie is verricht naar de effecten van verkeerssignalering op het rijgedrag van weggebruikers en op de verkeersafwikkeling. Met deze kennis is het systeem gemodelleerd in Paramics, door middel van een externe applicatie welke de functies van het signaleringssysteem nabootst. Door vanuit deze applicatie verkeerskundige parameters in Paramics te beïnvloeden, wordt er ingegrepen in het voertuiggedrag van de weggebruikers in het simulatiemodel. Op deze manier is niet het resultaat maar de werking van verkeerssignalering gemodelleerd. Een validatie van de effecten die het simulatiemodel teweeg brengt indien het filebeveiligingsalgoritme in werking treedt is de logische vervolgstap. (Author/publisher)

Request publication

2 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f10 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1761-1778, 18 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.