Verkeersveiligheid in de schoolomgeving.

Author(s)
Velde, R. van der Mijnders, I. & Lindeloof, M. van de
Year
Abstract

Voorbeelden uit de praktijk laten zien dat gedrag en vervoerwijzekeuze de spil zijn in het verbeteren van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en op routes van/naar school. Rond steeds meer schoollocaties en –routes worden door diverse partijen grote stappen gezet als het gaat om het veiliger inrichten van de schoolomgeving, aansluitend op het verwachte en het gewenste gedrag. Ook het direct betrekken van de ouders zelf is hierin een belangrijke stap, zowel voor het uitdiepen en verklaren van gemaakte keuzes als om de te kiezen oplossing beter en meer geaccepteerd te maken. Een minder ontgonnen gebied is de relatie tussen de vervoerwijzekeuze van de ouder en het verkeersgedrag rond scholen. Wat we wel weten is dat de ouderlijke keuze om het kind al dan niet naar school te brengen, en met welk vervoermiddel, het verkeersbeeld en de verkeersveiligheid rond de school sterk beïnvloedt. Vooral het toenemende aantal ouders dat voor de auto kiest heeft impact (meer dan velen denken zelfs). Wat we minder goed weten is wat de keuzefactoren van de ouders zijn, en hoe deze aangegrepen kunnen worden om de ouders en kinderen tot veiliger verkeersgedrag te verleiden. Enerzijds door minder vaak de auto te kiezen, anderzijds door zich bewuster en veiliger te gedragen als men dat toch doet. Mede door relaties te zoeken tussen de ouderlijke keuzefactoren en het verkeersgedrag zijn, redenerend vanuit de perceptie en het gedrag van de ouder, enkele oplossingsrichtingen uitgewerkt op zowel het gebied van inrichting als communicatie. (Author/publisher)

Publication

Library number
20130082 eee ST (In: ST 20130082 [electronic version only])
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2012, Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch, 31 oktober 2012, 9 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.