Verkeersveiligheid-effectrapportage voor ruimtelijke plannen. Afstudeerrapport Katholieke Universiteit Leuven.

Author(s)
Lapeirre, S.
Year
Abstract

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een actuele problematiek. Elke gemeente legt wel ergens een verkeersdrempel of een zone-30 aan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Helaas gebeuren hierbij nog heel veel fouten, zelfs bij grote stadsvernieuwingsprojecten. Een voor de weggebruiker herkenbare verkeerssituatie vraagt tevens een éénduidige aanpak bij de verschillende bestuursniveaus. Het klassieke verkeersveiligheidsbeleid is vooral gebaseerd op de oplossing van “zwarte punten”. Heel wat ongevallen en dure infrastructurele aanpassingen kunnen echter vermeden worden door een veilig ontwerp. Hier is een belangrijke taak weggelegd voor de ontwerper (verkeerskundigen, architecten, stedenbouwkundigen). In dit opzicht zou een evaluatie in de planfase, dus nog voor er ongevallen plaatsvinden, heel nuttig zijn. Het doel is dus een methode op te stellen die de verkeersveiligheid van plannen beoordeelt en voor een bepaald project of gebied een score vastlegt. In het eindwerk worden bestaande instrumenten en procedures bestudeerd en wordt zo’n evaluatiemethode in een ruimere context geplaatst. Daarnaast worden enkele verkeersveiligheidsprincipes overlopen, die men bij het ontwerpen in overweging kan nemen. Tenslotte wordt een voorstel gedaan voor een mogelijke verkeersveiligheid-effectrapportage en wordt deze als illustratie toegepast op de stationsomgeving van Leuven. (A)

Request publication

6 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20010668 ST
Source

Leuven, Katholieke Universiteit Leuven KUL, Faculteit Toegepaste Wetenschappen, Departement Architectuur, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, 2001, 153 p., 52 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.