Verkeersveiligheidsconsequenties van de 4-TEU-Truck

Een studie gebaseerd op de literatuur, observaties en interviews
Author(s)
Schoon, Ing. C.C
Year
De 4-TEU-Truck wordt sinds 1993 gebruikt voor het vervoer van lege containers in het havengebied van Rotterdam. De truck, die bestaat uit een trekker met daaraan gekoppeld twee min of meer standaard opleggers, heeft een totale lengte van 30m. Omdat binnen de huidige wetgeving motorvoertuigen langer dan 18 m niet op de openbare weg zijn toegestaan, is voor deze bijzondere combinatie een ontheffing verleend. Het door de SWOV uitgevoerde onderzoek heeft betrekking op de verkeersveiligheidsaspecten van de 4-TEU-Truck. Hiertoe is de literatuur bestudeerd en zijn verkeersobservaties en interviews uitgevoerd. Op grond van de literatuurstudie is vastgesteld dat de buitenlandse restricties ten aanzien van het rijden met lange voertuigcombinaties niet veel afwijken van die voor de 4-TEU-Truck zijn gesteld. Verder is uit tal van Amerikaanse ongevallenstudies gebleken dat lange voertuigcombinaties zich in het algemeen niet negatief van de normale gelede vrachtauto's onderscheiden. De condities waaronder de ritten met deze lange voertuigcombinaties worden afgelegd zijn echter wel gunstiger dan die met de normale gelede vrachtauto's. Bij geen van de observaties van de 4-TEU-Truck zijn conflicten met betrekking tot de verkeersveiligheid waargenomen. Verstoringen van de verkeersstroom zijn op slechts één enkel knooppunt vastgesteld. Wel zijn er twee potentiële knelpunten gesignaleerd die aanleiding kunnen geven tot conflicten dan wel ongevallen. Daar dit ook voor de normale vracht-autocombinaties geldt, is geadviseerd hieraan aandacht te schenken. Voor een belangrijk deel hebben zowel de infrastructuur van het haven- gebied als de geringe verkeersintensiteit op de ontsluitingswegen van de depots bijgedragen aan het positief resultaat van de waarnemingen. Dat de 4-TEU-Truck ten tijde van de observaties reeds geruime tijd was ingeburgerd in het havengebied, is eveneens van betekenis. De observaties zijn uitgevoerd met medeweten van de chauffeurs. Er is van uitgegaan dat de afwijking van het rijgedrag ten opzichte het rijgedrag bij onopvallende waarneming niet groot is. Voor zover de hierboven beschreven conclusies zijn gebaseerd op het rijgedrag is enig voorbehoud op zijn plaats. Bij de selectie van chauffeurs voor de 4-TEU-Truck bleek niet expliciet rekening met de verkeersveiligheid te worden gehouden. In verband met een eventuele uitbreiding van het aantal 4-TEU-Trucks wordt aanbevolen hieraan meer aandacht te besteden. Aangaande de signalering van de 4-TEU-Truck wordt voorgesteld af te zien van het gebruik van zwaailampen en deze te vervangen door duide-lijke waarschuwingsborden. Ook verdient het aanbeveling beide zijden van de achterste trailer van waarschuwingsborden te voorzien, aangevuld met retroreflecterende middelen. Het is gewenst deze aangepaste signalering te beproeven in nachtelijke omstandigheden. Indien de huidige voorwaarden van de ontheffing blijven gehandhaafd en aandacht wordt besteed aan de aanbevelingen van dit rapport, is de voorgenomen uitbreiding met een relatief gering aantal 4-TEU-Trucks niet problematisch voor de verkeersveiligheid.
Road safety consequences of the 4-TEU-Truck A study based on the literature, observations and interviews The 4-TEU-Truck has been used since 1993 for the transport of empty containers in the Rotterdam harbour area. The total length of the truck, linked to two more or less standard trailers, is 30 m. Since the current legislation does not permit motor vehicles longer than 18 m on public roads, an exemption has been granted for this unusual combination. The study performed by the SWOV relates to the road safety aspects of the 4-TEU-Truck, and included a literature study, traffic observations and interviews. Based on the literature study, it was determined that the restrictions imposed abroad with regard to driving overlength vehicle combinations do not deviate significantly from those specified in the Netherlands for the 4-TEU-Truck. In addition, numerous American accident studies have shown that overlength vehicle combinations tend not to differentiate themselves from the standard articulated lorries in a negative sense. However, the conditions under which these overlength vehicle combinations travel are more favourable than those associated with standard articulated lorries. None of the observations of the 4-TEU-Truck carried out by SWOV detected conflicts with respect to road safety. Disruptions to traffic flow were only noted at one intersection. However, two potential problem areas were noted which could lead to conflicts or accidents. As these were also relevant to standard truck combinations, it was recommended that atten- tion be devoted to this matter. To an important degree, both the infrastructure of the harbour area and the minimal traffic intensity on the connecting roads to the depots have contributed to the positive outcome of the observations. It is also significant that, at the time the observations were performed, the 4-TEU-Trucks were already a familiar sight in the harbour area. The drivers of the 4-TEU-Trucks were aware that they were being observed. It was considered that any deviation in driving behaviour which might have occurred had the observations been inconspicuous were unlikely to be relevant. Where the conclusions described above are based on driving behaviour, however, some reservation is advised. The selection of drivers for the 4-TEU-Truck did not seem to focus specifically on road safety. In view of the potential expansion in the number of 4-TEU-Trucks, it is recommended that more attention be devoted to this matter. With respect to warning signals for the 4-TEU-Truck, it is proposed that the use of flashing lights be discontinued in favour of clearly visible warning signs. It is also recommended to fit warning signs to both sides of the rear trailer, supplemented with retroreflectors. These adapted signals should also be tested for performance during night time conditions. If the current conditions of exemption are upheld and the recommendations of this report are taken into consideration, then the proposed expansion with a relatively small number of 4-TEU-Trucks is not considered problem- atical for road safety
Report number
R-94-35
Pages
32 + 5
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.