Verkeersveiligheidsplan 2003-2006 gemeente Den Haag. + Uitvoeringsplan 1 + Uitvoeringsplan 2 + Uitvoeringsplan 3.

Author(s)
Gemeente Den Haag, Werkgroep Verkeersveiligheid Den Haag
Year
Abstract

Gedurende de uitvoeringsperiode van het vorige verkeersveiligheidsplan is het aantal verkeersongevallen in Den Haag aanzienlijk gedaald. Het ligt voor de hand om het beleid dat daaraan ten grondslag lag, voort te zetten. Elke periode kent echter zijn eigen accenten. In de periode 1999-2002 heeft de aanleg van 30 km/uur zones prioriteit gekregen om te kunnen voldoen aan de van rijkswege opgelegde taakstelling om in 2000 ten minste de helft van alle woonwijken als 30 km/uur zone te hebben ingericht. Voorts hebben de aanpassingen op straat, die nodig waren als gevolg van nieuwe verkeersregels, het accent bepaald. Vooral de verhuizing van de bromfiets naar de rijbaan heeft een effectieve bijdrage geleverd aan de daling van het aantal ongevallen. In de komende jaren zal het inrichten van 30 km/uur zones een lagere slachtofferreductie opleveren, omdat de onveiligste wijken inmiddels 30 km/uur zone zijn geworden. Daar komt bij dat de uitbreiding van Den Haag zorgt voor een onevenredig grote toename van het aantal verkeersongevallen binnen de gemeentegrenzen, omdat de ongevallen op de snelwegen meetellen. Deze ontwikkelingen zijn ongunstig. Voor het jaar 2010 heeft de rijksoverheid taakstellingen vastgelegd voor het stadsgewest Haaglanden en niet meer voor de gemeenten afzonderlijk. Doel is om een regionaal verkeersveiligheidsbeleid te ontwikkelen in het kader van de decentralisatie van rijkstaken. Het budget dat Haaglanden ontvangt voor verbeteringen in de infrastructtur, wordt vanaf 2004 verhoogd met gelden voor verkeersveiligheid. Nieuw is dat ook verkeerseducatie en handhaving mee gesubsidieerd kunnen worden. Haaglanden gaat dan, meer dan thans, de regie voeren over de subsidieverstrekking aan gemeenten. Den Haag zal zich inspannen om een maximale bijdrage te leveren aan de taakstellingen die het stadsgewest Haaglanden moet realiseren. Daarnaast wordt in de komende jaren ruimte gereserveerd voor maatregelen die de subjectieve verkeersonveiligheid of de leefbaarheid verbeteren. Het accent blijft de komende periode liggen bij het inrichten van 30 km/uur zones in de buurten, maar eerst daar waar de bewoners dat wensen. Een nieuw speerpunt is de aanpak van oversteekknelpunten. Het instrumentarium en de toepassing daarvan in verschillende situaties moet nog worden ontwikkeld. (Author/publisher)

Request publication

8 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20061721 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Gemeente Den Haag, 2003, 62 p. + 47 p. + bijl. + 17 p. + bijl. + 29 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.