Verkenningen naar een uitbreiding van de recidiveregeling ernstige verkeersdelicten.

Author(s)
Hulst, J. W. van der
Year
Abstract

Het wetsvoorstel tot invoering van een recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten treedt eind 2009 in werking. Bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer is door het kabinet een toezegging gedaan om te bezien of en zo ja, onder welke voorwaarden, een uitbreiding van de recidiveregeling met ernstige snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom, voor zover deze niet louter op kenteken zijn geconstateerd, een bijdrage kan leveren aan de verkeersveiligheid en de rechtshandhaving. Daarnaast heeft het kabinet toegezegd medewerking te verlenen aan de uitvoering van een door de Tweede Kamer aangenomen motie-De Rouwe. In deze motie wordt de regering verzocht om nader te onderzoeken welke andere meetbare ernstige verkeersovertredingen onder de reikwijdte van de recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten zouden kunnen worden gebracht, waarbij het uitgangspunt is dat een bestuurder bewust grote veiligheidsrisico’s neemt op locaties waar de verkeersveiligheid extra kwetsbaar is (bijvoorbeeeld roekeloos rijden en grove snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden). Dit onderzoek is gebaseerd op een literatuuronderzoek en een juridische analyse van relevante regelgeving en rechtspraak. (Author/publisher)

Request publication

4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110381 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum WODC, 2009, IV + 23 p. - ISBN 978-90-75975-09-3

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.