Vervoerswijzekeuze op ritten tot 7,5 kilometer : argumentaties van autobezitters voor de keuze van de auto, cq de fiets bij het maken van een korte rit : resultaten, conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek `Verplaatsingsrepertoire Korte Rit'.

Author(s)
Twuijver, M. Schreuders, M. & Jansen, R.
Year
Abstract

Wat zijn de argumentatieprocessen achter de vervoerswijzekeuzes (waarom kiest u de auto en waarom de fiets) en welke rol speelt situationele afhankelijkheid hierbij? Doel van deze studie is om decentrale overheden handvatten te bieden bij het vormgeven van hun mibiliteits- of fietsbeleid. Het onderzoek benoemt de ervaren belemmeringen vor grootschalig fietsgebruik en doet suggesties om deze weg te nemen. Uit de studie blijkt dat op de korte rit fiets en auto ongeveer even vaak worden gebruikt. Wel zijn er meer mensen die nooit de fiets nemen dan mensen die nooit de auto nemen. Dit verschilt overigens per verplaatsingsmotief. Persistent autogebruik op de korte rit komt relatief vaak voor bij uitgaan, terwijl persistent fietsgebruik op de korte rit relatief vaak voorkomt bij woon-werkverkeer en bezoek van een (sport)vereniging. (Author/publisher)

Request publication

4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20072069 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2006, 174 p., 78 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.