Voetpaden voor iedereen.

Author(s)
Haug, J.J.M. & Schuurman, F.
Year
Abstract

Tussen 2000 en 2008 heeft BAT in een aantal gemeenten in de provincie Utrecht – Amersfoort, Baarn, Breukelen, Utrecht, Maarssen, Houten en De Bilt – voetpaden nagelopen om hun bruikbaarheid en toegankelijkheid voor mensen met beperkingen te onderzoeken. De resultaten waren schokkend: zowel in bestaande wijken als in nieuwbouwwijken laat de kwaliteit van de voetpaden veel te wensen over. En wel zo, dat aanpassing van alle bestaande voetpaden niet realistisch was. Dezelfde gemeenten hebben, mede naar aanleiding van deze onderzoeken, hun beleid inmiddels gewijzigd en doen er van alles aan om de toegankelijkheid te waarborgen. Bestaande voetpaden herstellen is zeer kostbaar en niet realistisch. Goede toegankelijke voetpaden zijn wel te realiseren bij herbestrating, reconstructie en nieuwbouw. Dan kan er vanaf de tekentafel rekening mee worden gehouden, waardoor er nauwelijks meerkosten zijn. Wanneer deze strategie gevolgd wordt, kan over 15 jaar iedereen zonder problemen van voetpaden gebruik maken. In deze richtlijn heeft BAT punt voor punt concreet uitgewerkt aan welke minimale criteria moet worden voldaan, wil een voetpad geschikt zijn voor elke gebruiker. Het gaat bijvoorbeeld niet alleen over het voetpad zelf, maar ook over de inrichting van oversteekplaatsen en de situering van straatmeubilair. De criteria zijn ontleend aan wettelijke normeringen én aan de 25 jaar praktijkervaring van BAT. Deze richtlijn is bestemd voor wethouders, ambtenaren en bedrijven die zich bezig houden met het realiseren van voetpaden voor alle gebruikers. Daarnaast kan de notitie gebruikt worden door lokale belangengroepen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20200182 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, Bouw Advies Toegankelijkheid BAT, 2019, 40 p. + bijl.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.