Vooronderzoek relatie ongeval - type voertuig : vooronderzoek naar de relatie tussen ongevallen en het type voertuig : beschikbaarheid van gegevens.

Author(s)
Denys, T.
Year
Abstract

The objective of this preliminary investigation is to indicate if data can be collected from which the influence of crash incompatibility on road safety can be determined. Therefore data needs to be collected from which the relation between accidents of certain vehicle types and the gravity of injuries of victims can be derived. From this the influence of vehicle dimensions (and their mutual difference) can be derived. In other words, the idea is to verify if certain vehicle types like large and solid passenger cars (SUV, 4WD, vans, …) influence the road safety of other road users by their larger dimensions, higher weight, etc. Therefore two sorts of data need to be collected and coupled: accident data and vehicle characteristics. To allow the coupling of the two types of data, both of them need to be accompanied by a form of identification of the vehicles involved. In case of accident data, this can be provided for example by the number plate. In case of the vehicle characteristics, this could be provided by the number of type approval. The federal police stores data from accidents where people got killed or injured into the ‘National Database’. The stored data is assembled by policemen who fill in an ‘Analysis form’ at the scene of the accident. This form is also sent to the ‘National Institute for Statistics’ (NIS). The fact that for this investigation the data should be accompanied by the number plate, makes both agencies reluctant to release their database. This might involve a violation of privacy. A formal request must be sent to the competent authorities in order to obtain permission to use the complete dataset. Information on accident data from insurance companies appears to be very hard to obtain. Assuralia, the association of Belgian insurance companies, says it does not assemble any type of accident data. The companies themselves are very reluctant to release any data from their customers because of privacy reasons. Informex maintains a cross database for insurance companies, damage experts, car repairmen and wreck dealers, and is unwilling to share any data. In the next step the accident data needs to be coupled to vehicle characteristics. The link that is provided in most cases is the number plate. Based on the number plate and the date of the accident, the government agency responsible for the registration of vehicles can provide the number of type approval. With this number it is possible to obtain the vehicle characteristics from databases such as Technicar from Febiac and Carwizard from RDC Datacentrum. These databases contain vehicle characteristics (dimensions, weight, segment, …) from all vehicles that are/were available on the Belgian market since a certain date. Recommendations towards policy consist of an early coupling of accident data with vehicle characteristics. The National Database of the federal police and the National Institute for Statistics should couple their databases with the government agency responsible for the registration of vehicles. This agency should also enlarge the currently used segmentation of vehicles. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: De doelstelling van dit vooronderzoek is aan te kunnen geven of het mogelijk is gegevens te verzamelen waaruit we kunnen afleiden wat de invloed is van de botsincompatibiliteit van personenwagens op de verkeersveiligheid. Er dienen bijgevolg gegevens verzameld te worden die toelaten om de relatie tussen ongevallen met bepaalde types van voertuigen en de letselernst van slachtoffers te achterhalen. Hieruit kan dan de invloed van voertuigdimensies, en het onderlinge verschil ervan, op de ernst van ongevallen worden afgeleid. Het is met andere woorden de bedoeling om na te gaan of bepaalde voertuigcategorieën zoals grote en robuuste personenwagens (SUV, 4x4, monovolumes, ...) de verkeersveiligheid van andere weggebruikers beïnvloeden door hun grotere afmetingen, hoger gewicht, enz. Daarvoor dienen we twee soorten van gegevens te verzamelen en te koppelen: ongevalgegevens en voertuigkenmerken. Om de koppeling mogelijk te maken dienen beide soorten van gegevens voorzien te zijn van een vorm van identificatie van de betrokken voertuigen. In het geval van ongevallengegevens kan dit bijvoorbeeld de nummerplaat zijn, bij voertuiggegevens het nummer van proces-verbaal van goedkeuring (PVG). Dit PVG-nummer wordt toegekend aan elk voertuig dat in België gehomologeerd wordt. Bij de federale politie worden de gegevens van ongevallen waarbij doden of gewonden zijn gevallen, bijgehouden in de ‘Nationale Gegevensbank’. De gegevens worden aangeleverd door de politie die op de plaats van het ongeval het ‘Analyseformulier voor ongevallen met doden of gewonden’ dient in te vullen. De ingevulde formulieren worden eveneens naar het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) gestuurd. Het feit dat voor dit onderzoek de nummerplaten dienen meegeleverd te worden, maakt dat beide instanties weigerachtig staan tegenover het vrijgeven van hun databanken. Dit houdt namelijk een mogelijke schending van de privacy in. Om volledige toegang te krijgen tot de gegevens dient een formele vraag naar de bevoegde autoriteiten gestuurd te worden. Informatie over ongevalgegevens van verzekeringsmaatschappijen blijkt zeer moeilijk te verkrijgen. Assuralia, de Belgische beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen, verzamelt naar eigen zeggen zelf geen ongevalgegevens. Haar leden, de verzekeringsmaatschappijen, staan om privacy-redenen zeer weigerachtig tegenover het vrijgeven van gegevens die betrekking hebben op hun klanten. Ook Informex, die een kruisdatabank voor verzekeringsmaatschappijen, schade-experten, herstellers en wrakkenhandelaars onderhoudt, geeft geen informatie vrij. De ongevalgegevens dienen vervolgens aan voertuigkenmerken gekoppeld te worden. De link die in de meeste gevallen hiervoor kan zorgen is de nummerplaat. Op basis van de nummerplaat en de datum van het ongeval kan bij de Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV) het nummer van het Belgische of Europese proces-verbaal van goedkeuring (PVG) van het voertuig bekomen worden. Dit PVG-nummer wordt toegekend bij de homologatie van een voertuig, en is uniek voor elke motorisatie van een bepaald voertuig. Via dit PVG-nummer kunnen vervolgens de voertuigkenmerken opgevraagd worden bij Febiac (Technicar-bestand) of bij RDC Datacentrum (Carwizard-bestand). In deze twee databestanden zijn gegevens (afmetingen, gewicht, segment, ...) opgeslagen van alle voertuigen die sinds een bepaald jaar op de Belgische markt zijn verschenen. De aanbevelingen naar het beleid hebben betrekking op het in een vroeger stadium koppelen van de ongevalgegevens met voertuiggegevens. De Nationale Gegevensbank van de federale politie en het Nationaal Instituut voor de Statistiek zouden hun databanken moeten koppelen met de Dienst Inschrijving van Voertuigen. Deze Dienst zou op haar beurt de huidig gehanteerde voertuigsegmentering moeten uitbreiden. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

6 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 33842 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 29 p., 11 ref.; Rapportnummer RA-2005-75

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.