Snelheidsremmende maatregelen staan steeds vaker ter discussie in verkeers-en vervoerland. Bewoners, hulpdiensten, ambtenaren en weggebruikers vinden deze maatregelen eigenlijk steeds vaker vervelende objecten in de leefomgeving. Deze maatregelen zijn nadelig voor het comfort, de emissie en kosten van wegbeheer. De leefbaarheid in de leefomgeving wordt steeds belangrijker. Intelligente Snelheids Assistentie (ISA) is een alternatieve maatregel om de snelheid van voertuigen te beïnvloeden. Uit studies is gebleken dat ISA een groot effect heeft op het aantal verkeersongevallen. Studies naar ISA zijn tot op heden vooral gericht op het onderzoeken van het rijgedrag, het draagvlak en de technologie. Het effect van ISA op in de inrichting van de openbare ruimte is nog niet bekend. Het doel van dit onderzoek is dan ook het inventariseren van de effecten op het stedelijk woongebied bij de invoering van ISA en hoe hierop kan worden voorgesorteerd binnen het verkeersbeleid. De vraag die hierbij centraal staat, is als volgt omschreven: `Wat zijn de effecten op de ruimtelijke inrichting in stedelijk woongebied door de invoering van ISA in Nederland in de toekomst?" (Author/publisher)
Abstract