Voortgang projecten Subjectieve Verkeersonveiligheid : een onderzoek naar de stand van zaken, ervaringen en leereffecten van de projecten Subjectieve Verkeersonveiligheid.

Author(s)
Bruggen, B. van
Year
Abstract

Dit rapport geeft verslag van een onderzoek naar de stand van zaken, ervaringen en leereffecten van de projecten Subjectieve Verkeersonveiligheid (SO). In 2004 heeft het BVOM samen met de regiopolitie in IJsselland en het lokaal OM Zwolle-Lelystad het initiatief genomen om meer tegemoet te komen aan klachten en gevoelens van verkeersonveiligheid bij burgers, met name in 30km gebieden. In een pilot is een planmatige en projectmatige werkwijze ontwikkeld, om klachten te inventariseren, te objectiveren en een gericht handhavingsplan op te stellen. Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat de komst van de projecten de inzet van handhaving ook bij bestuurders in perspectief heeft geplaatst.1 De integrale aanpak is essentieel gebleken voor duurzame gedragseffecten. Andere maatregelen, op het gebied van infrastructuur, educatie of communicatie krijgen hierdoor een belangrijker rol dan voorheen. Met dit laatste is de behoefte aan bestuurlijke verkeershandhaving in de regio IJsselland sterk afgenomen dan wel volledig verdwenen. Na de start in IJsselland (2004) zijn gaandeweg in 19 andere politieregio’s convenanten afgesloten in het kader van SO. Het BVOM ondersteunt de verkeershandhavingsteams (VHT’s) door budget en middelen ter beschikking te stellen voor SO. De VHT’s zijn uitgebreid met 2fte die specifiek inzetbaar zijn voor SO: het team subjectieve verkeersonveiligheid (TSV). Onderhavig onderzoek heeft tot doel inzicht te bieden in de stand van zaken, ervaringen, leereffecten en eventuele knelpunten bij de opzet en uitvoering van de projecten SO in de politieregio’s. De uitkomsten van het onderzoek dienen als aanknopingspunten voor de doorontwikkeling van de projecten SO. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van deskresearch en interviews met politie (VHT/TSV) en lokaal OM. Het onderzoek is kwalitatief van aard en geeft een beschrijvend beeld van de opzet en uitvoering van de projecten in de regio’s. De ervaringen en meningen van politie en lokaal OM staan hierbij centraal. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Management Team van het BVOM. Dit rapport is primair geschreven voor direct betrokkenen bij SO: politie, lokaal OM en het BVOM. (Author/publisher)

Request publication

4 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20100023 ST [electronic version only]
Source

Soesterberg, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie BVOM, Unit Managementinformatie & Onderzoek, 2007, 66 p., 18 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.