Waarom jongeren de auto minder gebruiken : een analyse van de veranderde (auto)mobiliteit van Nederlandse jongvolwassenen van 18-30 jaar.

Author(s)
Jorritsma, P. Berveling, J. & Waard, J. van der
Year
Abstract

Nederlandse jongvolwassenen van 18 tot 30 jaar, ook wel generatie Y genoemd, zijn de laatste 15 jaar minder (auto)mobiel geworden. Dat blijkt uit analyses met data uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG 1995-2003) en het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON 2004-2009). De automobiliteit nam af voor zowel het aantal verplaatsingen als het aantal afgelegde kilometers. Jongvolwassenen in de stedelijke gebieden maakten juist meer gebruik van de fiets, het (stedelijk) openbaar vervoer en de trein. Factoren die een mobiliteitsverandering verklaren, zoals rijbewijs- en autobezit, zijn in de tijd maar beperkt veranderd en bieden geen afdoende verklaring voor deze mobiliteitsafname onder jongvolwassenen in Nederland. De veranderde maatschappelijke positie van jongvolwassenen (minder werkende jongvolwassenen en meer studerende jongvolwassenen) heeft een effect gehad op de (auto)mobiliteit. Daarnaast is de woonomgeving van invloed op het (auto)mobiliteitsgedrag. Door een toename van het aantal jongvolwassenen in de stedelijke gebieden in combinatie met de groei van het aantal studenten in de steden is er onder jong volwassenen een verschuiving opgetreden van de auto naar de fiets, het (stedelijk) openbaar en de trein. Het intensieve gebruik van sociale media onder jongvolwassenen heeft vooralsnog niet bijgedragen aan een afnemende automobiliteit. Onder Nederlandse, jongvolwassenen heeft de auto een hoge status en jongeren laten status zwaarder wegen dan ouderen. Jongeren willen graag zelf een auto bezitten, zeker als een ander levensfase ingaan. Tevens staan jongeren iets vaker open voor het delen van een auto dan ouderen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20200187 ST [electronic version only]
Source

Tijdschrift Vervoerswetenschap, Vol. 50 (2014), No. 3 (september), p. 118-137, ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.