Regelmatig krijgen gemeenten verzoeken tot het aanleggen van zebrapaden en vragen over oversteekplaatsen. De veiligheid als voetganger wordt dan ook door velen (terecht) gezien als de basis van leefbaarheid en verkeersveiligheid in de stad. Zoals in veel gemeenten worden deze verzoeken in Heerhugowaard op dit moment per geval behandeld, zonder dat daar een duidelijke beleidslijn en -keuzes aan ten grondslag liggen. Wanneer er verder gekeken wordt naar de landelijke richtlijnen blijkt dat geen duidelijke richtlijn is voor het toepassen van een officiële voetgangersoversteekplaats met zebramarkering. De Aanbevelingen van het CROW, in de ASVV 2004 en publicatie 226 laten weliswaar duidelijke richtlijnen zien hoe een veilige oversteek is te realiseren, maar doen geen heldere uitspraken over al dan niet toepassen van een zebrapad of een andere soort oversteekplaats. Oversteken kunnen namelijk ook op een andere manier worden gefaciliteerd dan met een zebrapad, bijvoorbeeld met een verhoogd kruisingsvlak, een oversteek met kanalisatiestrepen of een kleurvlak. De belangrijkste vraag die in deze richtlijnen niet wordt beantwoord is dan ook: Wanneer moet een oversteekplaats worden voorzien van een zebramarkering? en wanneer niet? (Author/publisher)
Abstract