Weer en verkeer.

Author(s)
Geurts, H.
Year
Abstract

Elke nieuwsuitzending op de radio eindigt met het weerbericht. Beëindigd de nieuwslezer zijn uitzending met de woorden "einde van dit ANP-bulletin", dan komt er niets meer. Zegt hij "tot zover dit ANP-bulletin", dan volgt er nog verkeersinformatie. Hou het maar eens in de gaten! De verkeersinformatie staat om technische redenen tegenwoordig los van het nieuws en eigenlijk zou dat ook met het weerbericht moeten gebeuren. De avonturen van Reagan en Gaddafi hebben immers nog minder met het weer te maken dan de informatie voor de weggebruiker. Eind vorig jaar kwamen twee onderzoekers van het Pools meteorologisch instituut in Warschau tot de conclusie dat de verkeersinformatie en het weerbericht best meer samenhang kunnen vertonen. Zij onderzochten het verband tussen weeromstandigheden en het aantal verkeersongelukken . Het opmerkelijke van hun onderzoek was dat mist nauwelijks van invloed zou zijn op het aantal ongelukken in Warschau. Kennelijk zijn de Polen dan extra voorzichtig en daar komt nog bij dat mist in de bebouwde kom, waar je toch al niet hard kunt rijden en waar de verlichting goed is, minder verkeersbelemmerend is dan in een open onbewoond gebied. Veel gevaarlijker bleek regenval: bij natte weersomstandigheden gebeurden er duidelijk meer verkeersongelukken dan op een droog wegdek. Dat effect was zelfs terug te koppelen naar de barometers tand: bij een lage luchtdruk en bij frontpassages bleek het aantal verkeersongelukken groter te zijn dan onder andere omstandigheden. Ook zonnestraling, temperatuur en het zuurstofgehalte van de lucht bleken een gunstige invloed op de verkeersveiligheid te hebben. Ook op de universiteit van Leuven verscheen onlangs een interessant rapport over deze materie. Het was een proef- schrift van Peter Cosemans en hij beschouwde zijn werkstuk als een inleidende studie. Hij verrichtte onder andere een uitvoerig literatuuronderzoek over weer en verkeer en zette de resultaten op een overzichtelijke manier bij elkaar. Het leek me zeker de moeite waard om er eens uit te putten, overigens zonder volledig te zijn. Onder verkeer verstaat men immers niet alleen het wegverkeer, maar bijvoorbeeld ook luchtvaart, scheepvaart en treinverkeer. Elk soort verkeer is op een eigen manier afhankelijk van het weer. In het algemeen kan men stellen dat de luchtvaart het meest en het treinverkeer het minst afhankelijk is van het weer. Beperken we ons tot de relatie tussen het weer en het wegverkeer dan nog moeten we een keuze maken; de relatie is immers tweeledig. Het weer heeft niet alleen invloed op het wegverkeer maar ook omgekeerd. De luchtverontreiniging, die het verkeer veroorzaakt is immers net zo goed van invloed op het weer! Denk maar eens aan het fenomeen stadsmist, dat mede wordt veroorzaakt door de uitlaten van auto's; We zullen dit aspect hier verder maar even vergeten en kiezen voor de invloed van het weer op het verkeer. (Author/publisher)

Request publication

3 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
870132 ST [electronic version only]
Source

Weerspiegeling, Vol. 19 (1986), No. 5, p. 346-349, 1 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.